Broshuis containerchassis
Et containerchassis, der skal kunne det hele, det var stort set kravet til Broshuis, da de skulle levere fem nye containerchassiser til det Maerskejede Dania Trucking A/S i Århus.
Resultat blev dog også et chassis, der kan det hele - som f.eks. at køre med to tyve fods containere, en midterstillet tyve fods container, en 30 fods container, en tankcontainer, 40 fods standard, 40 fods high cube eller en 45" container med eller uden gooseneck-tunnel Sidstnævnte er en udskæring i containeren, som betyder, at containeren kan sænkes længere ned omkring svanehalsen på forenden af chassiset.
Når det har så stor betydning for DANIA Trucking at have fleksible chassiser, skyldes det, at det er en vigtig udvej til at maksimere indtjeningen på transporterne i Danmark, primært med udgangspunkt i havnene Århus og København samt ikke mindst til Grønlandshavnen i Aalborg, havnene i Fredericia og Esbjerg samt kombiterminalen i Taulov.
Fleksible chassiser betyder ganske enkelt, at disponenter lettere kan finde returlæs, når der ikke bare køres fra A til B.
At producere et sådan chassis, der også skal kunne klare 45 fods containere, er ikke helt uden problemer.
For at kunne overholde lovkravene for drejeradierne har producenten været nødt til at lave nogle specielle afrundede containerlåse i forenden, og selve chassiset er konstrueret som et udtrækschassis med en centervange, der går igennem hjulsektionen.
Centervangen er dog delt, så chassiset kan trækkes ud i længden, og bagenden samtidig kan trækkes bagud.
Forenden er også konstrueret med et udtræk til bommen med containerlåsene, så der kan transporteres alle typer containere.
Helst ingen løse deleDen eneste ulempe er, at man ved konstruktionen af de runde containerlåse i forenden har fremstillet nogle løse bolte, som skal fastholdes af en split, og det der med løse dele er trucking manager Niels Juel Nielsen hos Dania Trucking A/S ikke så glad for.
Som han siger, så har de løse dele det med at blive glemt, eventuelt stjålet eller falde af - og hvad rammer de når de falder af under kørsel?
Det med dele, der bliver stjålet er ikke noget ukendt fænomen, siger Niels Juel Nielsen til Trans Inform
- Det kender vi alt for godt fra vore udtrækstrailere, der ofte mister forbredningsskiltene, hvis de står parkeret uden for aflåst område. Bortset fra dette svage punkt, som der er fundet en løsning på ved fremtidige nyanskaffelse af trailere, har den hollandske producent klarer opgaven ganske udmærket, siger Niels Juel.
- Vi har valgt at få trailerne (der er leveret fem stk. kort før årsskiftet 03/04) udstyret med BPW ECOplusaksler med skivebremser og EBSanlæg, hvilket skyldes, at vi udelukkende har gode erfaringer med skivebremserne af denne type. Takket været EBS anlægget er der også anfarts hilfe på traileren, et system, der gør det muligt at lægge mere vægt over på trækkeren ved igangsætninger, noget som er en stor hjælp om vinteren, siger han.
Hos Dania Trucking klarer man selv alt servicearbejde og har derfor eget værksted med egen bremseprøvestand lige uden for døren.
- Det betyder at der aldrig er spildkørsel for at få lavet noget som helst, og er der tale om en akut reparation, klarer vi det med det samme. Kommer der en chauffør og klager over bremsekraften, ja så diskuterer vi det overhovedet ikke - vi lader chaufføren køre ind over bremseprøvestanden og få syn for sagen med det samme, siger Niels Juel, der er meget glad for bremseprøvestanden.
Bliver instrueret i brugenBroshuis chassiset kan ændres i længden fra 8904 mm til 13704 mm, så det kan tilpasses de forskellige containere. Selve udtrækket og bagudtrækket håndteres ved at betjene håndtagene ude på siden af traileren og køre frem og tilbage med trækkeren, mens hjulsektionen på traileren står fast.
Der er således ingen tandkrans med et håndsving til f.eks. at køre bagenden ud. Den slags har det med at blive fuld af skidt, hvorefter det er umuligt at håndtere, derfor er det eneste rigtige løsning på den måde Broshuis har løst det.
Der findes andre producenter, som klarer det ved at montere et hydraulisk stempel, men det bliver også udsat for meget skidt og vejsnavs, som kan medføre, at det ikke fungerer. Generelt er denne trailertype så avanceret, at de fleste faktisk skal have en instruktion i at benytte alle trailerens funktioner. Så man forsøger altid fra Dania Truckings side at instruere chauffører, der ikke tidligere har kørt med Broshuistrailerne, og som skal køre med denne trailertype, inden de kører af sted på en ny tur.
-----