Tyskland forbereder genindtrædelse i vignet-ordning
Oppositionen: Fyrstelige honorarer for ubrugelig maut-rådgivning
Det klinger stadigt mere hult i den tyske statskasse, hvor de manglende indtægter fra den skandaleramte vejskat efterlader et stadigt større finanspolitisk tomrum. Tyske medier angiver de tabte indtægter til mellem 150 og 180 mio. ? per måned.
Tyskland udtrådte af EU's vignetordning i sommer i forventning om indtægterne fra motorvejsskatten på lastvogne. Derfor har hverken forbundsstaten eller forbundslandene i dag nogen indtægter fra de mange udenlandske lastbiler, der slider på de tyske motorveje.
I erkendelse af, at det kan have lange udsigter med opkrævning af vejskatten, forbereder Forbundstrafikministeriet i Berlin nu en genindtræden i eurovignetten.
Et skridt, som ministeriet tidligere har afvist som urealistisk fordi Tyskland tidligst kan genindtræde til sommer og så skal binde sig for mindst et år.
- Hvis ikke vi får rimelig sikkerhed for, at motorvejsskatten kan opkræves inden for en forholdsvis kort tidsfrist, så kan det blive aktuelt at genindtræde i Eurovignetten, udtaler Forbundstrafikministeriets talsmand Michael Zirbel, til DVZ.
Forlænget fristTyskland ville med vejskatten på lastvogne, der er udskudt på endnu ubestemt tid, sikre direkte indtægter fra den stigende godstransport på de tyske motorveje. Angiveligt for at mindske trafikbelastningen, men også for at finansiere en udbygning af den tyske infrastruktur som helhed.
Selve opkrævningen skulle være startet 31. august sidste år. Men massive tekniske problemer betød, at maut-koncernen Toll Collect, der skal opkræve vejskatten for den tyske forbundsstat, to gange har udskudt opkrævningen. Og der er ikke udsigt til en snarlig løsning på problemerne.
Lige før jul måtte trafikminister Manfred Stolpe forlænge fristen for det ultimatum, som trafikministeriet i Berlin har stillet til Toll Collect-konsortiet, om en 100 procent troværdig tidsplan for indførelse af vejskatten.
Toll Collect skal nu senest 31. januar garantere, hvornår systemet vil fungere korrekt. Ellers forbeholder forbundstrafikministeriet sig retten til at opsige kontrakten og finde en anden systemleverandør.
Gode penge til dårlige rådDet er kommet frem, at den tyske regering har brugt 15 mio. ? (knap 120 mio. kroner), på ekstern rådgivning i forbindelse med indførelsen af vejskatten. En rådgivning som oppositionen i forbundsdagen i lyset af de tekniske problemer, betegner som totalt ubrugelig.
Flere iagttagere forventer ikke at maut'en bliver til virkelighed i indeværende år.
Formanden for de tyske speditører Manfred F. Boes. Speditørforeningen DSLVs formand vurderer ifølge DVZ, at det tekniske problemer er så massive, at det vil tage måneder før systemet kan testes. Han forlanger at systemet skal gennem en seks-måneders test under fuld belastning, før man begynder at opkræve kilometerpenge for transporterne.
-----