Irsk formandskab uden transport-overraskelser
Det blivet nok indarbejdelse af de 10 nye EU-lande, som får hovedfokus i det nye irske EU-formandskab - udover trakatforhandlingerne. På transportområde fortsættes arbejdet med TEN - det transeuropæiske netværk og flytning af gods fra vej til bane
DTL følger nøje arbejdet i EU, som har så stor betydning for transportbranchen. DTL-direktør Michael Svane har ligefrem meldt sig som praktikant i en uge hos danske EU-parlamentarikere i overbevisningen om, at EU er en meget central arbejdsmark for danske tranportinteresser.
I en vurdering af det nye irske formandskabs opgaver peger DTL således på, at de nye lande kommer i centrum, ligesom der generelt kommer fokus på økonomisk vækst og beskæftigelse. Desuden er vidensbaserede netværk, innovation og livslang læring som oplagte muligheder.
På transportområdet lægges vægt på en fortsat liberalisering af jernbanesektoren.
Den anden jernbanepakke skal gøres færdig, således at den tredje kan iværksættes. Arbejdsprogrammet omfatter også en færdiggørelse af handlingsplanen for det transeuropæiske netværk, som bl.a. omfatter den faste forbindelse over Femern Bælt.
Fra landevej til jernbaneDesuden vil det irske formandskab fremme initiativer til at overføre gods fra landevej til bl.a. jernbaner. Specielt vil interessen blive rettet mod de eksterne omkostninger ved godstransport på vejene.
- Det irske arbejdsprogram er uden de helt store overraskelser. Ud over det kæmpestore projekt med at få ti nye lande til at føle sig som velkomne og aktive medlemmer af EU, vil irerne hovedsageligt arbejde videre med projekter, der allerede er sat i gang. Det er dog glædeligt, at der i højere grad vil blive fokuseret på rammer for økonomisk vækst og beskæftigelse, siger DTL-direktør Michael Svane.
-----