Uret tikker for sikringsgodkendelser
Danske havne skal senest 1. juli have godkendte sikringsplaner, der skal forhindre, at de udnyttes til terrorangreb, hvis de forsat skal være en del af international søfarts gode selskab. Men den betænkning og den medfølgende vejledning, der skal danne grundlaget for sikringsgodkendelsen forventes først færdig i midten af februar.
- Det sætter både havnene og politiet under et voldsomt tidspres, siger sekretariatschef Tom Elmer Christensen, Sammenslutningen af danske Havne.
Han frygter, at udenlandske havne vil afvise trafik fra havne, der endnu ikke har Kystdirektoratets stempel på deres sikringsplaner. Det er det lokale politi, der skal vejlede den enkelte havn om sårbarhed og sikkerhedstiltag i forbindelse med udarbejdelsen af sikringsplanerne, der endeligt godkendes i Kystdirektoratet.
Formanden for Politimesterforeningen, politimester Poul Bjørnholdt Løhde, Esbjerg Politi, erkender, at det er svært at vejlede havnene uden konkrete regler for rådgivningen.
- Vi kunne godt have brugt betænkningen og vejledningen allerede nu, og jeg kan godt forstå, at havnene føler sig presset. Det drejer sig potentielt om mange penge for den enkelte havn, siger Poul Bjørnholdt Løhde.
Sammenslutningen af danske Havne anslår de samlede anlægsudgifter til øget sikring på havnene til mellem 100 og 130 mio. kroner. Driftsomkostningerne til eksempelvis adgangskontrol ventes at ligge mellem 30 og 40 millioner kroner for de 70 danske havne, der forventes at udarbejde sikringsplaner.
Usikker grundEn række af de større danske havne har opgivet at vente på bureaukratiet i København. Det gælder bl.a. Esbjerg Havn.
- Vi er gået i gang. Der er nedsat en komité med repræsentanter for havnen, politiet og beredskabet. Men det er lidt svært. Vi er foreløbigt nødt til at arbejde ud fra forarbejderne til loven og de bemærkninger, der er lavet i den forbindelse, siger Poul Bjørnholdt Løhde.
Hvis de konkrete regler først foreligger i midten af februar, har havnene kun godt fire måneder til at indhente sårbarhedsanalyser og kravsfastsættelse fra politiet, der skal hente viden hos Politiet Efterretningstjeneste, udarbejde sikringsplanen og udføre opgaven i samarbejde med havnens aktører. Endelig skal Kystdirektoratet have tid til sagsbehandlingen. Alt sammen inden 1. juli.
-----