Renault Trucks ruster salgsorganisationen til fremtiden
Den stigende konkurrence på markedet for salg af lastvogne og de nye markedsføringsregler har medført mange nye tiltag på salgsfronten. Nu har Renault Trucks Danmark også meldt ud for den fremtidige strategi på salg og service, og løftet
sløret for de nye tiltag. Blandt andet har man ansat en stribe nye og erfarne lastvognssælgere.
Fra at have haft tre aktive lastvognsælgere ved udgangen af november måned 2003 er Renault Trucks Danmark nu med den nye salgsorganisation oppe på en stab på otte lastvognssælgere, der alle på nær en, er yderst erfarne og branchekendte folk.
I spidsen står salgschef Frede Larsen, der også er ny hos Renault Trucks.
I forbindelse med strukturændringerne kommer Renault Trucks Danmark pr. første marts i år også til at stå som den overordnet ansvarlige for markedsføringen i hele Skandinavien, det vil sige salg af tunge lastvogne i Danmark og Norge. I Sverige er der p.t. ikke nogen markedsføring af de tunge lastvogne, dette marked forlod man for et års tid siden.
I Norge vil der ifølge marketingschef Lars Johansen blive etableret en selvstændig national salgsorganisation under Renault Trucks Danmark.
Der er i slutningen af 2003 blevet dannet et helejet datterselskab ved navn Renault Trucks Norge AS. I Finland fortsætter markedsføringen som hidtil gennem Oy Sisu Auto AB, der er et velfungerende samarbejde, som betyder at Renault Trucks har en stor markedsandel i Finland.
En mindre revolution
På servicesiden er der også sket en mindre revolution, i Nordjylland har Volvo Truck Center Aalborg A/S pr. første december 2003 overtaget servicearbejdet på Renault lastvogne, ligesom det et stykke tid har været tilfældet i Sverige, hvor det også er Volvo lastvognsværksteder, som servicerer Renault lastvogne.
I Skive er der et samarbejde om servicen, som betyder at Viking Lastvogn i Skive, der er et Volvo serviceværksted, udfører service på Renault lastvogne via et samarbejde med Ikast Lastvognsservice, der er Renaults afdeling i det midtjyske.
Servicenettet er opdelt i R1 og R2 servicepunkter. Forskellen på disse to typer er, at R1 værksteder modtager dag til dag levering af reservedele direkte fra produktionen. R2 værkstederne skal købe deres reservedele hos R1 værkstederne, og der stilles også meget større krav fra Renault Trucks side til R1 værkstederne på områder som uddannelse af personale, lagerbeholdning, udstyr og skiltning.
Med de nye tiltag ønsker Renault Trucks at opnå en højere markedsandel, end de ca. 4 pct., som man lige nu regner med blev markedsandelen for 2003. Den har også været faldende ? af flere årsager. Bl.a. har man ikke ønsket at indgå dårlige handler. Det økonomiske resultat for 2003 forventes at blive i størrelsesordenen 0 til 0,5 mio. kr. ? det er dog 6 til 8 mio. bedre end resultatet i 2002.
-----