23948sdkhjf

Overenskomstforhandlingerne - Banen kridtes op

Fire år har den varet, overenskomstaftalen der udløber 1. marts i år. Det har været godt for alle, både for arbejdsgiverne, der har kunnet planlægge produktionen baseret på en kendt udgiftsstruktur igennem hele aftaleperioden, og for de 650.000 arbejdstagere, der i fire år har scoret aftalens fordelagtige løn og pensionsbidrag.

Nu er det så tid til fornyede forhandlinger. Tirsdag den 6. januar tages der hul på overenskomsterne vedrørende det private arbejdsmarked, der omfatter omkring 220.000 privatansattes løn- og ansættelsesvilkår. Den aftale er vigtig, også fordi dens resultater smitter af på andre overenskomster på det private arbejdsmarked, hvilket hænger sammen med, at industrien består af eksportvirksomheder, og at det er af afgørende betydning for landet, at deres konkurrencekraft ikke sættes overstyr set i relation til udlandet.

I transporterhvervet er overenskomstforhandlingerne også på trapperne. Skæringsdatoen er 10. februar 2004, hvor parterne udveksler endelige overenskomstkrav, og kampen kan fløjtes i gang. Parterne, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og SiD indtager pladserne på hver side af bordet, og forhandlingerne kan gå i gang.

SiD: Penge og tryghed

Poul Aagaard, forretningsfører i SiDs Transport-Gruppe: - Fra vor side er der lagt op til de sædvanlige generelle krav om mere i lønposen, større pensionsbidrag, mere i feriepenge og større tryghed i ansættelsen. Jeg kan ikke komme ind på de nærmere detaljer på nuværende tidspunkt, da jeg mener, at forhandlingspartneren bør høre det fra os, før han læser det i avisen. Men jeg kan sige, at det drejer sig om cirka 60.000 arbejdstagere, der ligger under Transport-Gruppen, - eller hele vores område, der er til behandling i den kommende overenskomstaftale. VI er en stor gruppe, der forhandler på medlemmernes vegne, - jeg vil skyde på, at vi er et sted i nærheden af 250 personer, der deltager i forhandlingerne, herunder forhandlingsudvalg og forretningsførere. Der er 60 overenskomster til forhandling. Og selv jeg heller ikke kan sige noget om udfaldet, eller hvornår vi forventer at være færdige, så håber alle, at det lykkes at komme til enighed inden den 29. februar, hvor den nuværende overenskomstaftale udløber. Hvis ikke varsles der jo konflikt.

Orla Petersen, gruppeformand i SiDs Transport-Gruppe: vi har lagt op til forhandling om løn, pension, feriepenge og større tryghed, og det er krav, der er kommet fra vore medlemmer. Det foregår på den måde, at alle afdelinger afholder møde, hvor det bliver aftalt, hvilke krav man ønsker behandlet. Det samles centralt i SiD, hvorefter vi går ud med et samlet kravkatalog. Vi baserer vore fordringer til næste overenskomstaftale på de gode år, som arbejdsgiverne har haft, og på den kendsgerning, at servicebranchen, som Transport-Gruppen er underlagt, har haft den mindst lønfremgang. I øvrigt ser SiD positivt på en Barselsfond, blot kræver det, at alle arbejdsgivere ? både fra det private og det offentlige ? deltager, men hvordan det lige skal strikkes sammen, har jeg svært ved at overskue.

DTL: Beskyt opsvinget

Michael Svane, Ordførende direktør Dansk Transport og Logistik (DTL): - Det er ikke meget, jeg kan sige om overenskomstforhandlingerne, der jo knap nok er begyndt, men det er overladt til begavede folk at varetage arbejdsgivernes interesser, så vi er fortrøstningsfulde. Ud fra et erhvervspolitisk synspunkt mener jeg det er afgørende, at vi får en aftale, der sikrer, at det spirende opsving, der skal sætte gang i økonomien, ikke bliver trampet ned af en overenskomst, der forhindrer opsvinget i at folde sig ordentligt ud. Og så skal man være opmærksom på, at generaliseringer inden for transport-erhvervet er farlige. For nogle virksomheder er den forløbne overenskomstperiode gået godt, mens andre vognmænd notorisk har haft store problemer.


ATL: Papirløs fase

Poul Juelsbjerg, direktør for Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), der repræsenterer vognmændene: - Vi lægger op til at være færdige med forhandlingerne inden den 10. februar, fordi vi mener, det er bedst, at forløbet bliver så udramatisk som muligt. Det er klimaaftalen mellem LO og DA, der blev indgået i efteråret, der forudsætter, at gældende overenskomster først kan opsiges den 10. februar, og det er det vi styrer efter at undgå. Vi er allerede godt i gang. Det der foregår nu er papirløse forhandlinger, idet de skriftlige krav først kommer på bordet den 10. februar i forbindelse med en eventuel opsigelse af aftalerne. Udvalgsarbejde kører på renovations- og eksportområdet.

- Det første møde med renovationsgruppen havde vi mandag den 5. januar, og vi har første møde med transport & logistik og chaufførområdet onsdag den 7. januar. Jeg forventer fortsat moderate lønstigninger, så vi kan holde fast i vores konkurrencekraft over for udenlandske vognmænd, - og vore medlemmer ser gerne endnu en fireårig overenskomstperiode, siger Poul Juelsbjerg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064