23948sdkhjf

Ny og gammel model i det lette segment

Vi har prøvekørt en EuroCargo Tector fra begyndelsen af året, der kører hos vogn-mand i Holstebro-området - og til sammenligning har vi testet en ny model opbyg-get som demovogn

Vi har prøvekørt en EuroCargo Tector fra begyndelsen af året, der kører hos vogn-mand i Holstebro-området - og til sammenligning har vi testet en ny model opbyg-get som demovogn



IVECO lancerede lige før sommerferien en ny serie EuroCargo, der afløste den tidligere EuroCargo, som fandtes i en version kaldet Tector.

For at se hvad der egentlig er sket af ændringer og forbedringer har vi gennemført en prø-vekørsel af både den tidligere og den nye version.

Vognmand John Hvam, der kommer fra Holstebros opland, fik i begyndelsen af året leve-ret en ny EuroCargo Tector med betegnelsen ML120E24/P.

Vognen, der på testdatoen var tæt på at have rundet 40.000 km, er opbygget som forvogn med et presenningslad fra Bilstrup Karosseri i Stoholm.

Ladet har en længde på 6,80 m, en udvendig bredde på 2,55 m og en indvendig højde på 2,40 m og med vognens totalvægt på 11.975 kg, er der således tale om en typisk moderne let lastvogn, der vil kunne køre i Tyskland uden at skulle betale vejskat - og samtidig kører vognen lige under grænsen for hastighedsbegrænsere.

Det er en type lastvogn, som vi nok vil komme til at se mere til i fremtiden.

John Hvams IVECO er desuden forsynet med sovekabineførerhus af typen ML med køje.

Vi har fået lov til at prøvekøre John Hvams Iveco over en strækning på 265 km, hvor der den ene vej blev kørt med en dellast og retur med tom vogn. Generelt er der tale om en velkørende lastvogn, som kører meget støjfri. Denne vogn er forsynet med sovekabine, som kan betyde, at man oplever førermiljøet som værende bedre end i en tilsvarende vogn uden sovekabine.

Når vognmanden har valgt et førerhus med sovekabine, skyldes det et varieret kør-selsmønster, der spænder lige fra kørsel i nærområdet omkring Holstebro til transportop-gaver over lange afstande til f.eks. Tyskland og Sverige.

Belastningsmæssigt benyttes EuroCargoen til såvel haste- som kureropgaver med små læs, som partigods og full-loads med maksimal vægt. John Hvam driver forretningen med IVECO'en samt en stor kassevogn og et lager. Der udføres logistikopgaver for forskellige kunder inden for handel og produktion.

Vognmanden siger til Trans-Inform, at han ikke har speditionsvirksomheder i sin kunde-kreds, fordi han altid selv har haft den direkte kundekontakt og selv prisfastsætter trans-portopgaverne.

Under prøvekørslen kunne det tydelig fornemmes, at motoren, der har et drejningsmoment på 810 NM allerede ved ca. 1200 omdr., er en arbejdsom type med en god gangkultur, der lystrer ved den mindste bevægelse med højre fod.

I denne IVECO version er det nok instrumenteringen og indretningen af førerhuset, der er gammeldags. IVECO mente derfor, at det var tid for lancering af en ny version.

I modsætning til den nye IVECO EuroCargo, som vi efterfølgende har prøvekørt (se testen nedenfor), skal det siges, at John Hvams IVECO med sit trælook i instrumentbrættet har et lidt flottere og mere behageligt udseende end i den nye version, hvor det hele blot er pla-sticlook.

Til gengæld er tiden nok løbet fra at have en hel masse runde kontrolure, som i denne version. Nu om stunder kræver man informationer, som skal poppe op og vise, hvis der er fejl, og informationerne skal helst komme fra et centralt infocenter.

Generelt er vognmand John Hvam godt tilfreds med sin IVECO. Der er kun et enkelt an-kepunkt, som vi efter den nævnte prøvekørsel må give ham fuldstændig ret i - det er gearkassen, hvor det er alt for besværligt at flytte gearstangen. Den går simpelthen for trægt, og det er er svært at få vognen i gear, både ved igangsætning og under kørsel.


-----------------------------------

Den nye EuroCargo - velkørende på alle vejtyper

En prøvekørsel på 251 km med den fuldt lastede demovogn gav en god fornemmelse af den ny version sammenlignet med den gamle. Demovognen, der på testtidspunktet havde kørt ca. 4500 km, er en vogn som IVECO Danmark har bygget op til demonstrationsbrug.

Desværre er vognen med kort førerhus uden sovekabine, som nok ikke helt giver det samme behagelige indtryk, som John Hvams IVECO Tector med sovekabine efterlod.

Generelt er der ingen tvivl om, at den på visse områder er lige en tand bedre end den gamle version.

Her er skivebremser på alle hjul, og selv om det lige umiddelbart er svært at mærke den store forskel, når man begynder at køre i den nye EuroCargo, så fornemmede man allige-vel et meget effektivt bremsesystem.

Hele førermiljøet er blevet bedre, kontrolure og instrumenteringen er ændret til et lidt mere moderne informationssystem. Desværre har instrumentbrættet som nævnt lidt mere pla-sticlook, noget som IVECO nok bør overveje at ændre på. Det virker meget kedeligt.

Når jeg samtidig bruger betegnelsen lidt mere moderne informationssystem, er det fordi man ikke har fået implementeret hele systemet, som det kendes i alle de nye Stralismo-deller.

Det medfører bl.a., at man godt kan aflæse brændstofforbruget når man har kørt en given strækning - men det er ikke muligt at se det øjeblikkelige forbrug, som man netop kan i Stralis, og som - efter min mening - er en uundværlig funktion.

Denne model, der også er udstyret med den tidligere nævnte 240 hk Tectormotor, er præ-cis lige så velkørende og arbejdsom som i den gamle version. På et enkelt punkt er Sorte-per dog fulgt med: gearkassen, der også er et ankepunkter i den tidligere model og som tidligere nævnt bl.a. ved prøvekørsler i Italien af den nye serie, simpelt hen er for træg at arbejde med.

Jeg håber, at IVECO måske sammen med sine leverandører af gearkasser arbejder på at få udviklet en gearkasse med et automatiseret gearskifte, som vi allerede kender det fra de store lastvogne.

Generelt er det en velkørende lastvogn, og det gælder kørsel på alle vejtyper, også i kupe-ret terræn. En lille tur væk fra motorvej E45 op forbi Danmarks højeste punkt Ejer Bavne-høj, gav et godt fingerpeg om hvordan vognen klarer sig ved kørsel i bakker i Danmark. Det gik fint, trækkraften er rigelig til en lastvogn med 12 ton totalvægt. Der er ingen tvivl om, at Iveco står endnu stærkere med den nye EuroCargo i dette lastvognssegment, der jo som omtalt nok vil være et voksende marked på længere sigt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078