23948sdkhjf

Hvor er forsikringsselskaberne egentlig henne

Der tales meget om nye sikkerhedstiltag, men hvor står forsikringsselskaberne i den sammenhæng. Vi har spurgt Codan.

Der tales meget om nye sikkerhedstiltag, men hvor står forsikringsselskaberne i den sammenhæng. Vi har spurgt Codan.



Et godt spørgsmål - sådan må man vist desværre betegne spørgsmålet - hvor står forsik-ringsselskaberne, når det gælder investeringer i ny sikkerhedsfremmende teknologi.

Der er mange eksempler på ny teknologi, der i sikkerhedssammenhæng burde interessere forsikringsselskaberne - lad os blot nævne: ESP (eller TRSP som det nye elektroniske stabilitetssystem kaldes af en leverandør af påhængsmateriel), tempostat med afstandsmåler, sporassistent, blindvinkelkamera eller doblispejlet.

Der er ingen tvivl om, at ESP vil medvirke til, at mange vælteulykker undgås. Tempostat med afstandsmåler, som allerede findes på visse MAN og Mercedes-Benz lastvogne, vil modvirke harmonikasammenstød i tilfælde, hvor der køres for tæt og med for lille sikkerhedsafstand.

Tilsvarende vil sporassistenten, der også findes som ekstraudstyr til MAN og MB Actros, være med til at sikre, at chaufføren holder lastvognen på vejen.

Indførelse af Blindvinkelkameraet eller doblispejlet vil efter al sandsynlighed kunne aflæ-ses direkte i statistikkerne for uheld mellem cyklister og lastvogne.

Med det i baghovedet kan det være relevant at spørge, om vognmanden betaler det sam-me i forsikringspræmie på sine lastvogne uanset, om der er investeret i sikkerhedsudstyr som ovennævnte, eller lastvognene er udstyret så de lige opfylder lovens krav.

Forsikringsselskaberne må da have en interesse i, at vognmændene investerer i sikker-hedsudstyr, der formentlig kan minimere skader og dermed de økonomiske omkostninger for forsikringsselskaberne.

Tilsyneladende er det ikke noget, som hidtil har interesseret selskaberne. Vi har spurgt Codan Forsikring.

Her siger afdelingschef Jørgen Andersen, at investering i sikkerhedsudstyr kan slå positivt igennem i økonomien hos den enkelte vognmand, idet han sparer omkostninger i form af selvrisiko og højere præmietrin.

- Øget sikkerhed vil reducere antallet af skader og dermed erstatningsudgifterne, hvilket vil kunne være med til sikre en fastholdelse af pris- og betingelsesniveau.

Codan er i det hele taget meget fokuseret på trafiksikkerhedsledelse og skadeforebyggel-se. Vi har et godt samarbejde med Dansk Transport og Logistik og Falck om udbredelse af disse emner. For tiden er vi i gang med at lave en folder med gode råd om trafikadfærd. Det sker i lyset af de mange voldsomme ulykker, vi har oplevet i den senere tid, siger Jør-gen Andersen.

- Trafikadfærd er jo ofte fremme i medierne - også lige nu, og det efter vores mening vig-tigt at fokusere på, hvad man kan gøre ved trafikadfærden. Det kan være i form af gode råd til den enkelte chauffør - og specielt en opfordring til vognmanden om at tage en dialog med medarbejderne. Vognmanden er en central person, fordi han har mulighed for at be-stemme firmaets politik - og de konsekvenser, det skal have, hvis politikken ikke overholdes. Det er også et spørgsmål om ændring af holdninger og adfærd, og dette kan påvirkes, siger Jørgen Andersen.

Han peger endvidere på, at Codan har været meget aktiv med at skrive artikler om ska-deforebyggelse og om sikring af chauffør, køretøj, efterløber og gods i form af GPS-overvågning, overfalds- og røgalarm til chauffør, samt låsesystemer (kongetapslås til ef-terløber og bagdørslås til efterløber). Disse sikringer forhandles af Falck.

- Blandt andre aktiviteter kan nævnes: "Chaufførens skadeguide" - der giver gode råd til chaufføren i en skadesituation. Vi har også været foregangsselskab ved udarbejdelsen af en dansk udgave af den internationale skadeanmeldelse, der betyder, at chaufføren kan forstå indholdet af en udenlandsk anmeldelse, når modparten præsenterer ham for en så-dan ved skader i udlandet, siger Jørgen Andersen.

- Jeg kan tilføje, at vi direkte har bidraget til, at Falck nu forhandler de føromtalte låsesy-stemer til trailere. Det er kongetapslåsen, der sættes på kongetappen, så traileren ikke kan tilkobles, og bagdørs-låsen til traileren. Der er nu kommet nye låse til påhængsvogne, og de bliver i øjeblikket behandlet med henblik på Skafor godkendelse. Når det er gjort, udbreder vi også kendskabet til disse, siger han og nævner, at Codan også økonomisk har støttet udgivelsen af håndbog om "Trafiksikkerhedsledelse i vognmandsvirksomheder".

På spørgsmålet om, hvorfor Codan er så aktiv her, svarer Jørgen Andersen:

- Det er der flere årsager til. Vi vil gerne bidrage til at give transportbranchen et bedre image. Der kan spares omkostninger i egen virksomhed ved at undgå forøgede præmier og selvrisiko, så det er ikke kun i vores interesse som forsikringsselskab. For det tredje kan samfundet spare penge på hospitals - og behandlingsudgifter. For det fjerde kan der spares brændstof, og forureningen kan reduceres ved at overholde fartgrænser, og for det femte kan chaufføren få en mindre stressende hverdag ved at overholde firmaets trafikadfærdspolitik.

Han understreger, at den enkelte vognmand kan gøre meget for at øge sikkerheden i virksomheden: - Generelt er branchen nok tilbageholdende med at købe og indføre sikringer. - Jeg ved da godt, at der er mange omkostninger, som skal dækkes, og at branchen er hårdt belastet af omkostninger i forvejen, men det handler jo også om sikkerheden for den enkelte chauffør og for de øvrige trafikanter. Sikring betaler sig, og investeringerne kommer ind igen i form af sparede omkostninger.

- Meget af det udstyr, som i dag er ekstraudstyr, ender sikkert med at blive standard. Ud i fremtiden vil alle nye lastbiler uden tvivl blive født med GPS, stabilitetsudstyr, afstands-måler, kameraudstyr og anden sikring. Hvis vi ser tilbage på startspærren, så var den for-holdsvis hurtig født i alle biler. Men indtil alt dette bliver standardudstyr, vil Codan så ab-solut opfordre alle vognmænd til at starte en debat om skadeforebyggelse i deres forretning, slutter Jørgen Andersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063