Regeringen vil have trafikstøjen sat ned
Første skridt er en strategiplan med virkemidler til en lokal støjindsats, som giver mest for de investerede penge - Men dækstøj afhænger ofte af vejbelægningen
Regeringens plan henvender sig især til amter og kommuner, fordi problemet er størst på de mindre veje, der støder op til beboelse. Blandt virkemidlerne har især skift til mindre støjende dæk og lokale hastighedsbegrænsninger interesse for transporterhvervet.
- Strategiplanen rummer ikke særlige initiativer rettet mod den tunge trafik. På et senere tidspunkt rejses måske problemstillingen om de sundhedsmæssige konsekvenser af støj om natten. Her kan det komme på tale at anbefale at indføre nogle begrænsninger for lastbil- og renovationskørsel, siger fuldmægtig Brian Kristensen i Miljøstyrelsens kontor for transport- og luftkvalitet.
- I Danmark er 150.000 boliger stærkt støjbelastede. Støj fra vejtrafik er et miljø- og sundhedsproblem. Alligevel har Danmark aldrig haft en samlet strategi, som kunne målrette indsatsen, siger siger miljøminister Hans Chr. Schmidt og tilføjer, at mindre støjende dæk, støjreducerende vinduer, udskiftning af vejbelægning og lokale hastighedsbegrænsninger er nogle af mulighederne.
Planen udgør også grundlaget for at indføre EU's støjdirektiv. Fra 2007 skal offentlige myndigheder foretage støjkortlægning og udarbejde støjhandlingsplaner hvert femte år.
- Transporterhvervet støtter en indsats mod støj, siger DTLs ordførende direktør Michael Svane, som finder det afgørende, at der sættes ind på alle relevante områder, herunder støjdæmpende vejbelægning, støjsvage dæk, støjvolde og lignende.
Teknisk chef hos Bridgestone, Jørgen Konnerup peger på, at der er stor forskel på støj fra belægningerne. Et dæk kan være næsten lydløst på én vejbelægning og støje på en anden belægning.
- Dæk- og vejbanestøj opstår, når dækket vibrerer ved kontakten med vejbanen. Belægninger, der har en meget ru overfladestruktur som f.eks. asfaltbeton med nedtromlede skærver, udsender mere støj, fordi dækkets vibrationer bliver større, forklarer Jørgen Konnerup og fortsætter:
- Elastiske belægninger giver derimod mindre støjudsendelse, da vibrationerne bliver mindre. Der opstår også en højfrekvent støj i forbindelse med luftpumpning, som typisk vil blive mindre jo mere porøs belægningen er, forklarer han.
- Både dækkenes og vejbelægningens udformning og konsistens har i høj grad indflydelse på niveauet for dæk- og vejbanestøjen. Et dæk som er næsten lydløst på en belægning kan på en anden belægning støje langt mere. Støjspændvidden på dæk er ca. 4-5 db, oplyser han.
-----