Falck øger chaufførsikkerhed
Falck tester en bevægelsessensor, som skal alarmere chaufføreren, hvis der lusker personer rundt omkring lastvognen
Vognmand Per Hansen har indvilliget i at være prøveklud, for en ny type alarmføler, som Falck tester i øjeblikket.
Per Hansens deltagelse i testen bunder i en mildest talt ubehagelig oplevelse på en rasteplads i Sverige for et halvt år siden.
- Jeg sad inde i vognen og blev opmærksom på to fyre, der opførte sig højst mistænkeligt. Jeg havde fornemmelsen af, at de stod og talte om mig - og da den ene af dem kort efter gik om bag vognen, var jeg godt klar over, at der skulle ske noget. Og ganske rigtigt. For kort efter kunne jeg se i mit sidespejl, at han forsøgte at snige sig op langs siden af bilen. Der fik jeg altså varmen og skyldte mig at køre, fortæller Per Hansen.
Flugten fik ikke de to mænd til at opgive. De forfulgte Per Hansen i en personvogn over en strækning på et halvt hundrede kilometer, før de gav op.
Den ubehagelige oplevelse fik Per Hansen til at investere i Falcks Spot-Stop-system, der rummer overfaldsalarm, gasalarm, satellitbaseret sporingsudstyr og døgnovervågning.
- Den episode gav mig godt nok stof til eftertanke. Jeg havde intet sikkerhedsudstyr i bilen på det tidspunkt, men jeg besluttede på stedet, at nu skulle der ske noget, fortæller vognmand Per Hansen.
Selv om Per Hansen med Spot-Stop-systemet havde øget trygheden betydeligt, så mente han, at der var plads til forbedringer. Helt konkret forslog han Falck at udvide alarmsystemet med bevægelsessensorer.
Falck tog postitivt mod ideen og har siden slutningen af september testet sensorerne på Per Hansens lastvogn. De to bevægelsessensorer er monteret direkte over førerkabinens døre. Hvis de opfanger bevægelse tæt på dørene, tænder lastvognens udelys omgående. Selve alarmen går først efter 30 sekunders vedvarende bevægelser, for at undgå, at tilfældige forbipasserende udløser en fejlalarm. Ideen er simpelthen, at give chaufføren ekstra sekunder at reagere i, inden det er for sent.
Sensorene er koblet direkte til Spot-Stop-systemet og kan derfor fungere under strømnedbrud i op til 48 timer.
- Vi tester blandt andet sensorerne, for se om de forårsager fejlalarmer, siger markedschef Orla Horsbøl, Falck.
Spot-Stop systemets kerne er en lille computer der videresender GPS-positioner til Falcks Europa Vagtcentral i Vejle. Hvis alarmen aktiveres, ringer personalet på den døgnbemandede vagtcentral til chaufføreren, der så skal oplyse en kode ved eventuelle fejlalarmer. Svarer chaufføren ikke eller oplyser han forkert kode, så kontakter Falck straks det lokale politi og anmelder mistanken om et overfald med nøjagtige positionsoplysninger. Lastbilens position kan ifølge Falck bestemmes med ned til fem til 10 meters nøjagtigehed på gadeniveau over hele Europa.
Hidtil har testen på Per Hansens lastvogn ikke forårsaget falske alarmer og Falck forventer at markedsføre bevægelsessensorerne i starten af det nye år.
- Nu skal testperioden lige overstås. Men hvis det fortsætter som hidtil, vil vi helt klart lancere produktet bredt, siger markedschef Orla Horsbøl, der mener at bevægelsessensorerne vil gøre Spot-Stop-pakken endnu bedre.
Falcks frivillige forsøgskanin er særdeles godt tilfreds med det udbyggede sikkerhedssystem.
- Jeg føler mig helt tryg og sover godt i bilen igen. Det har givet mig glæden ved at køre i Sverige tilbage igen, udtaler vognmand Per Hansen.
Spot-Stop-systemet er angiveligt monteret i cirka 450 danske lastvogne. En undersøgelse fra Arbejdsministeriet viser, at hver 10. danske chauffør kører med alarm- og/eller sporingssystemer.
-----