EU øger pres på havne
Ambitionerne om at fremme den miljøvenlige nærskibsfart i Europa fik et alvorligt skud for boven, da Europa-parlamentet i midten af november nedstemte forslaget om liberalisering af havnetjenesteydelser. Prisniveauet på blandt andet stevedoring, lodsning og bugsering er urimeligt højt, fordi serviceudbyderne ofte har monopol på de enkelte havne. Det udgør et alvorligt handicap, når nærskibsfarten skal konkurrere med andre transportformer som lastvogne.
Men EU-Kommissionen, der havde udarbejdet det forkastede forslag, har ikke strøget flaget i striden om øget konkurrence. Kommissionen er startet på at udarbejde et nyt forslag, som dog tidligst kan forventes vedtaget om to år. Men det betyder ikke, at havnene kan ånde lettet op i mellemtiden.
Kommissionen har angiveligt planer om på kort sigt, at anvende EU-traktatens konkurrenceregler om forbud mod misbrug af monopoler, til at angribe udvalgte havne, som Kommissionen mener misbruger deres monopolstilling.
- Der er ikke sat navn på de havne, som Kommissionen har i søgelyset. Jeg tror ikke de danske havne står i første række, fordi konkurrencen her er forholdsvis fri herhjemme, siger underdirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening.
- Vores medlemmer kan helt klart mærke, at konkurrencen på de enkelte havne er for ringe. De store rederier driver ofte deres egne terminaler og kan derfor selv effektivisere. Men de små rederier er helt afhængige de serviceudbydere, der findes på de havne de anløber. Og en stor andel af fortjenesten bliver spist af lodsafgifter og omkostninger ved lastningen, siger Jan Fritz Hansen.
Politisk vægelsind
Det er ironisk, at det er de mest miljøivrige politikere, der principielt ønsker mere gods på skib og tog, der har nedstemt forslaget om havneliberalisering. Venstrefløjen har nemlig valgt at lytte til fagforeningerne i stedet for til miljøet.
- Jeg tror, at en stor andel af de parlamentsmedlemmer, der stemte nej, fordi de fulgte partilinien, i virkeligheden er kede af det her, siger Jan Frits Hansen.
Han påpeger, at havnearbejderne, der frygtede at miste arbejde til uorganiseret arbejdskraft, på langt sigt vil betale prisen for havnenes høje prisniveau.
- Lønningerne er urimeligt høje, hvis man sammenligner med andre ufaglærte grupper. Men hvis havnene bliver udkonkurreret af eksempelvis lastbilerne, så mister havnearbejderne ikke bare deres gode løn, men også deres arbejde. Derfor er det en uforstålig og kortsigtet kampagne, som risikerer at koste fagforeningernes medlemmer dyrt. Frygten for at rederierne vil anvende skibenes egne besætninger til lastning og losning, er overdrevet. Der er simpelthen ikke søfolk nok om bord, påpeger Jan Fritz Hansen.
-----