Beregn selv miljø-data for lastbil, skib og tog
:I sagens natur kan opgørelser af miljødata for internationale transportkæder være en kompliceret sag. Den første udgave af OMIT-værktøjet blev udviklet i år 2000 og 2001 med henblik på, at det skulle være enkelt at beregne miljødata for godtransport, så data kom til at bidrage aktivt til miljøledelse og miljøstyring i transportkæden.
OMIT var finansieret af Miljøstyrelsens program til fremme af renere produkter. Da OMIT dækker internationale transporter, var den et supplement til Trafikministeriets nationale beregningsmodel TEMA2000 (COWI, 2000).
Nu foreligger OMIT i en opdateret version 2003, der gratis kan downloades fra adressen http://www.transportstudier.dk/omit.html, så man selv kan beregne miljødata for godstransport med lastbil, tog og skib. OMIT er opdateret for Miljøstyrelsen med baggrund i erhvervslivets ønsker og behov, og modellen stilles til rådighed for interesserede fra hjemmesiden. OMIT-modellen kan køre under Windows 95, 98 og Windows XP styresystemer. Der kan endvidere downloades en brochure samt dansk og engelsk manual.
For at sikre at beregningerne sker på et korrekt grundlag, bliver grunddata løbende kontrolleret og evt. opdateret. Det vil ske i samarbejde med brugergruppen, der består af Danmarks Rederi-forening, Dansk Industri (DI), International Transport Danmark (ITD) og Trafikstyrelsen som sikkerhed for faktuelle data. Når opdateringer sker, får de registrerede brugere direkte besked via e-mail. Registreringen videregives ikke og benyttes udelukkende til at fremsende mail om opdateringer. Spørgsmål til programmet kan rettes til Institut for Transportstudier på telefon 74675252.
For at beregne miljødata i OMIT skal man blot kende godsets vægt og vide hvilke transportmidler og ruter, der anvendes. For hver transportform er medtaget de forhold, der er væsentligst for miljøpåvirkningen, og som kan styres gennem planlægningen af transporten. For at gøre OMIT let at bruge er der standardforslag til inputværdier for vej-, skibs-, og banetransporter. Input der kan specificeres for et containerskib, f.eks. kapacitet og aktuel udnyttelse samt fart. Jo mere præcist resultatet skal være, des flere specifikke inputdata er der behov for. Har man ikke inputdata, kan de ofte fås ved transportøren. Det er samtidig et godt tidspunkt at tale om, hvordan man i samarbejde kan reducere transportens miljøpåvirkning.
Der er kun fire trin i OMIT for at beregne miljøpåvirkningen for en standard international godstransport. 1) ?Identify transport? 2) ?Select transport modes? 3) ?Select distances in transport chain? 4) ?Calculate?. Resultatet I regnearksformat angiver energiforbrug og udslip af CO2, CO, partikler, Nox, mv. både samlet og for hvert led i transportkæden.
Da resultaterne skal bruges til dokumentation af internationale transportkæder, har vi fundet det hensigtsmæssigt at anvende engelsk frem for dansk i programmet.
Sekretariatsfunktionen og den daglige drift varetages af Institut for Transportstudier, mens Miljøstyrelsen og brugergruppen finansierer projektet. I udviklingen har endvidere deltaget ifeu (Institut für Energie- und Umweltforchung Heidelberg) og Tetraplan A/S. På OMIT hjemmesiden er der endvidere links til en række hjælpeværktøjer til beregning af afstande mv. samt til andre beregningslinks så som Nätverket för Transporter och Miljön, LCA Centret, SAS Cargo flygodsberegning, TEMA 2000 (Den nationale danske Transport og Miljø-beregningsmodel).
-----