Hvad vi ikke lige vidste om de nye EU-lande
Transportsektoren er afgørende for den fortsatte udvikling af EU-samarbejdet. Transport har betydning, når erhvervslivet og borgere i almindelighed, skal sikres fri mobilitet inden for EU. Transport spiller en vigtig rolle ved integreringen af de gamle og nye EU-lande, det fastslår ITD, der som led i sit omfattende service-program til medlemmerne har udarbejdet en oversigt i form af 10 små A4 plancher over de 10 nye medlemslande.
- Når den danske eksport til de nye EU-lande er mangedoblet ? eksempelvis er eksporten til Polen syvdoblet på bare 10 år ? spiller det naturligvis en væsentlig rolle, at bl.a. transporten mellem Danmark og Polen foregår hensigtsmæssigt, påpeger ITD, som også henviser til at adskillige danske vejtransportfirmaer har etableret sig med datterselskaber i de nye EU-lande. Ved at være fysisk til stede på markedet, opnår de danske transportfirmaer fordel af nærhed til kunder og til et transportmarked, der vurderes at være i vækst og ikke mindst fordi mange af transportørernes kunder har etableret sig med produktionsfaciliteter i de nye lande.
Polen er klart det største af de nye lande med 38,6 mio. indbyggere på 323.250 km2 (Danmark er på godt 43.000 km). Markedsandelen for lastbiltransport mellem Danmark og Polen var sidste år på 30 pct. for danske lastbiler og 70 for polske og andre.
Estland med hovedstad Tallinn er på størrelse med Danmark og har 1,36 mio. indbyggere. Danske lastbiler tegner sig for 28 pct. af biltransporten mellem Estland og Danmark, mens estiske og andre landes lastbiler tegner sig for 72 pct.
Letland med Riga som hovedstad er på 64.500 km2 og har 2,4 mio indbyggere. Lastbiler mellem Danmark og Estland: 40 pct. danske 60 pct. lettiske og andre.
Litauens hovedsted er Vilnius, arealet er 65.200 km2 og, der er 3,7 mio. indbyggere. Lastbiler mellem Estland og Danmark er for 31 pct. vedkommende danske, resten er litauiske eller andre.
I Tjekkiet er Prag hovedstad. Areal og indbyggertallet er henholdsvis 78,860 km og 10,3 millioner. Danske lastbiler har en andel på 19 pct. i biltransporterne mellem landene.
Slovakiets hovedstad er Bratislava og arealet er på 49.000 km2. Indbyggertal 5,4 mio. Lastbiltransport: 18 pct. danske 82 pct. slovakiske og andre.
Ungarn. Budapest. 93.030 km2. med 10 mio indbyggere. Dansk lastbilkørsels-andel 33 pct. mod 67 pct. Ungarske og andre.
Slovenien har hovedstaden Ljubljana og er på 22.250 km2. Der er 2 mio. indbyggere og den danske lastbil-kørselsandel er 16 pct.
Desuden er der de to ø-stater Malta med hovedstaden Valetta og et areal på kun 320 km2 og 400.000 indbyggere samt Cypern med Nicosia som hovedstad. Arealet er på 9.250 km2 ,og der bor knap 772.00 mennesker
Danmarks bruttonationalprodukt BNP er på 34.225 euro. Lavest blandt de nye er Lithauen (3,800 euro), en mellemgruppe er Polen, Slovakiet, Estland, Letland med omkring 5.000 euro i BNP. Tjekkiet og Ungard ligger en tak højere på ca. 7000 euro, mens Malta og Slovenien er oppe over 10.000 euro og Cypern topper med 15.000 euro.
-----