Så grundigt kan man træde i det
Sjældent har der været knyttet så megen prestige og og så store elektronik-industrielle forhåbninger til et nyt IT-system, som da Toll Collect fik ordren på de fikse registrerings-enheder til montering i lastbiler og gik med til at etablere hele det overordnede satellit-baserede system. Og sjældent er det gået så galt i så stor skala. Den tyske vejskat, mauten, skulle dels bringe store mængder euro ned i statskassen og dels være et udstillingsvindue for teknologisk formåen. Men det blev aldrig noget smukt syn. Udsættelser, løfter, fejl, tvivl blev nøgleordene.
Tilbage til start
Og derfor kan den seneste udmelding fra ekspert følge-gruppen omkring vejskatten næppe heller undre: Man går tilbage til start. Alle on-board-computere til opkrævning af den tyske vejskat, skal have nyt software. Og nogen ny start-dato for vejskatten foreligger endnu ikke. Der skal først gennemføres et test-forløb.
Men det står klart, at alle on-board-computere til opkrævning af den tyske vejskat skal have nyt software.
Fra dansk side er DTL-direktør med i ekspertgruppen, og han rapporterer, at der er for øjeblikket er 634 virkende OBU'er på danske lastbiler. Det kan forventes, at alle installerede OBU'er skal returneres til Tyskland igen for at få nyt software installeret. Der er dog den mulighed, at softwaren kan overføres trådløst, ?on air?. - Vi skal derfor anbefale, at man afventer yderligere installation af computere ? OBU'er - i lastbilerne, lyder det fra DTL, som regner med, at der skal installeres 6.000 OBU'er i danske lastbiler.
Der skal i alt bruges mindst en halv million af slagsen ? og ikke kun de 150.000, som Toll Collect på et tidspunkt lagde op til.
-----