23948sdkhjf

Unikt container-chassis fra Broshuis

2CONnect kalder Broshuis det nye femakslede containerchassis, der kan deles i to selvstændige sættevognschassiser

2CONnect kalder Broshuis det nye femakslede containerchassis, der kan deles i to selvstændige sættevognschassiser



På den netop afholdte RAI transportudstilling i Amsterdam viste den hollandsk producent af specialtrailere, Broshuis en helt ny dobbelttrailer i form af et containerchassis, der kan deles i to trailere med f.eks. hver sin 20" container.

Selve det, at den kan deles, er der ikke noget nyt i. Nej, det unikke består i, at den forre-ste trailer, der har aksler, kan afstilles f.eks. ved en rampe, hvor der kan lastes ind ad bagenden på en 20 fods container. Herefter kan den bagerste trailer, der har tre aksler og egen kingpin, tilkobles trækkeren som kan køre videre med den til næste godsafsen-der eller modtager.

Fordelene er klare - en almindelig trækker kan køre to 20" containere ud til en eller flere kunder og foretage lasteoperationer fra bagenden af begge containere uden at skulle flytte containerne på vognene. Samtidig vil man være uafhængig af, om der er let eller tungt gods i begge containere.

- Når det bliver tilladt at køre med modulvogntog i Danmark, som automatisk vil betyde, at en dolly skal have sin egen gule nummerplade, bør det også være muligt at indregi-strere denne dobbelttrailer, hvor hver del har sin egen gule nummerplade, siger salgs-chef for Broshuis i Skandinavien Preben Jensen-Holm til Trans Inform.

I Holland har man i længere tid kørt med specielle containerchassiser med flere aksler som kan klare to tungt lastede 20 fods containere.

Den store opgave

2CONnect er en videreudvikling, der er udstyret med fem styk ni ton aksler, hvor den for-reste aksel på det forreste chassis kan hæves, mens den bagerste aksel på det forreste chassis er en drejende aksel. Disse funktioner er dog betinget af om der køres sammen-koblet eller det forreste chassis kører alene.

Det bagerste chassis har to aksler samlet i en normal bogie og en lang akselafstand på 1810 mm til den bagerste aksel, som også er drejbar. Den forreste aksel på den bager-ste trailer kan hæves ved f.eks. tomkørsel.

Den store opgave for Broshuis bestod i at udvikle sammenkoblingen, så den bagerste trailers svanehals med kingpin kunne skubbes ind i bagenden på den forreste trailer.

Det er tilsyneladende lykkedes ganske fint for den hollandske producent, det er f.eks. muligt at laste en 40 fods container i stedet for to stk. 20".

Hvad med Danmark

Det bliver spændende at se hvornår denne dobbelttrailer kommer til Danmark, og hvor-dan der vil blive set på køretøjs-kombinationen fra lovgiver-side.

Der er nemlig ingen tvivl om, at 2CONnect ud fra et brugersynspunkt vil blive hilst vel-kommen - ikke mindst hvis det også vil være muligt at udnytte vogntogsvægten helt ud i Tyskland. Så vil det nemlig være muligt at finde anvendelse for dobbelttraileren ved transport af containere til og fra de store containerhavne Hamburg, Bremen og Bremerhaven.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235