En mening om tingene - Gør sværgodstransport lettere
Et konkret ønske til vejmyndighederne på Fyn er at få lavet rundkørslerne i Ringe og Kværndrup på den nuværende rute 9 mellem Svendborg og Odense om, så de lange og ofte både brede og høje specialtransporter kan køre lige igennem ad en særlig gennemkørsel. Den skal kunne åbnes med et plastickort, sådan som det allerede i dag praktiseres i en rundkørsel nord for Esbjerg.
Et par rundkørsler af den art vil lette arbejdet for chaufførerne på sværgodstransporterne og samtidig give både en hurtigere og mere smertefri afvikling af transporterne med færre gener til de øvrige trafikanter ? og det vil i sidste ende betyde højere sikkerhed, mener Henriette Petersen.
For transportfirmaernes kunder vil det også give dem mulighed for at producere større emner, som de rent produktionsmæssigt sagtens kan klare i dag - men som er besværlige at transportere fra Rudkøbing og op til motorvejsnettet ved Odense.
- Vi kan ikke vente på, at den nye motorvej mellem Odense og Svendborg bliver færdig, der bør ske noget snarest, siger hun.
Rystende uerfarenGenerelt ønsker indehaveren af Solsik Transportservice, at der snarest bliver fastsat krav til hvilket personale, der må køre følgebil. Og ser hun gerne, at der kommer klare regler på afmærknings området.
- Advarselsblinkene kan simpelhen ikke blive for gode, siger Henriette Petersen til Danmarks Transport-Tidende.
- Og så er det er jo lidt rystende, at det i dag kan lade sig gøre at sende en chauffør, der ikke har nogen erfaring overhovedet ud at køre med en blokvogn på op til 90 tons totalvægt med en meget lang og bred last ? ja, samtidig kan den uerfarne chauffør måske få tildelt en følgebil til den pågældende transport, hvor følgebils-føreren er en ældre pensionist uden det mindste kendskab til den pågældende blokvogn, og som i værste fald aldrig nogensinde har været ude og eskortere en sværgodstransport. Måske har vedkommende en gang for mange år siden fået et stort kørekort i militæret og aldrig siden benyttet det, lyder hendes advarsel.
Videnbaserede transporttilladelser- Der bør også stilles krav til dem der udsteder transporttilladelser, så de har et større kendskab til forholdene på de angivne transportruter, især til steder, hvor det virkelig kniber med at komme frem, siger hun.
Henriette Petersens firma hører hjemme i Rudkøbing og har selv har to følgebiler. Hun kører med den ene, og desuden beskæftiger firmaet seks følgebiler.
Firmaet har i dag en rimelig beskæftigelse, som forventes at ville fortsætte ind i år 2004.
- Vi bliver dog udsat for særdeles hård konkurrence i øjeblikket, både fra danske og udenlandske operatører, der opererer til så lave priser, som vi ikke kan tilbyde kørslen til, slutter Henriette Petersen.
-----