En opfordring
Han beretter:
Mange lækkerbiskner for danske transportvirksomheder, der ønsker at ekspandere gennem opkøb og partnerskaber i lande som Polen, Tjekkiet og Ungarn, mener ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
- Hvis jeg var indehaver af en velkørende transportvirksomhed i Danmark, så ville jeg skynde mig at undersøge mulighederne for at indgå partnerskab med eller købe en andel i en tilsvarende virksomhed på det opblomstrende marked for transportvirksomhed i Østeuropa særligt i Polen, Tjekkiet eller Ungarn, siger André Rouvillain, der er afdelingschef i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik. Han er netop kommet hjem fra et ophold i Ungarn, hvor ATL har været med til at forberede udviklingen af et arbejdsmarkedsfagretligt system efter dansk model.
Overraskende godtUnder besøget fik André Rouvillain også lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med den ungarske transportbrancheforening, samt til at besøge lokale transportvirksomheder. Og han er meget overrasket over den høje standard og kvalitet, som han oplevede.
- Vi besøgte bl.a. virksomheden Horváth Rudolf Intertransport, der er en mellemstor ungarsk transportvirksomhed med 60 lastbiler og 44 trailere. Horváth Rudolf beskæftiger i alt 140 medarbejdere, heraf 90 chauffører, og virksomhedens kerneforretning består i eksportkørsel med gods til Tyskland, men man er også ved at bygge en terminal tæt på såvel motorvejs- som jernbanenet, der skal fungere som en slags lagerhotel.
- Det, der umiddelbart slog os, var at alt var utrolig velholdt og rent. Værkstedet, der beskæftigede 17 ansatte, var særdeles veludstyret. Og vognparken i sig selv var også imponerende og bestod udelukkende af helt nye og nyere køretøjer.
Standarden er høj- Det overordnede indtryk af besøget i Ungarn er, at standarden hos Horváth Rudolf ikke er noget særsyn. Østeuropæiske transportvirksomheder er i almindelighed godt rustede til at tage konkurrencen op med deres vesteuropæiske kollegavirksomheder i det fremtidige udvidede EU, fastslår André Rouvillain.
- Samtidig er de østeuropæiske virksomheder stærkt interesserede i at etablere partnerskaber med udenlandske virksomheder. Det er derfor min opfattelse, at der findes mange lækkerbiskner for danske transportvirksomheder, der måtte ønske at ekspandere mod øst, siger han.
Kom med i konkurrencen- I ATL er det vores generelle holdning, at det er en god idé at søge forretningsmæssig kontakt med virksomheder på de nye markeder og ad den vej få andel i og nyde gavn af deres ekspansion. Ikke mindst af konkurrencemæssige årsager mener vi, at det faktisk er nødvendigt med den slags initiativer, hvis man gerne vil overleve på længere sigt, siger André Rouvillain.
-----