SLD ? ny magtfuld specialforening under DTL
Seks danske transportvirksomheder er for nylig gået sammen i en ny forening, der skal tilgodese deres specielle interesser på transportområdet. Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD) bliver blandt de største i DTL målt på lønsum.
Ordførende direktør i DTL, Michael Svane, bakker op om initiativet. ? De seks transportvirksomheder i SLD har ønsket et fagligt samlingspunkt på logistik og distributionsområdet. De har signaleret, at de ser sig selv som en del af DTL, og at der ikke er tale om store mod små, - hvilket er positivt.
Større indflydelseSLD får gennem sammenlægningen af lønsummerne større indflydelse på det politiske arbejde i DTL.
Michael Svane: - 1 mandat i DTL koster omkring 70 millioner kroner i lønsum. DTL har 150 valgte delegerede, hvoraf en gruppe omfatter enkeltstående vognmænd og den anden gruppe, der er langt den største, kommer fra foreningerne. Virksomhederne kan selv bestemme hvor stor en del af lønsummen, der skal tilfalde foreningen, og sådan er det også med virksomhederne i SLD, men jeg vil tro, at SLDs seks medlemsvirksomheder i dag har 5-7 mandater.
Skæringsdato for lønsummen- Den interessante dato rent indflydelsesmæssigt er 1.1. 2004. Det er skæringsdatoen for, hvordan virksomhederne ønsker at fordele lønsummen, og først til den tid ved vi, hvor mange store transportvirksomheder, der er medlem af SLD og hvor stor en lønsum, de tilsammen repræsenterer.
De seks transportvirksomheder i SLD er P.K. Justesen A/S, Johs. Rasmussen Svebølle A/S, DFDS ? Roland Munch A/S, Bech Hansen & Studsgaard A/S og MiljøTeam A/S samt Frode Laursen A/S. Administrerende direktør Thorkild Andersen fra Frode Laursen A/S er valgt til formand for SLD, der i øvrigt har fået en sekretariats- og administrationsaftale med DTL.
Thorkild Andersen udtaler i forbindelse med oprettelsen af SLD:
- Den nye specialforening vil udadtil holde en lav profil, men der skal ikke herske tvivl om målet - nemlig at medvirke til at styrke DTLs politiske arbejde. Vi har klart nogle forventninger til DTL, men det er vigtigt, at vi trækker på samme hammel som de små og større medlemsvirksomheder. Kun på den måde kan vi opnå fornuftige, politiske resultater. DTL er og må være den naturlige base for os alle sammen.
-----