Øget bane-sikkerhed over Øresund
Øresundsbro Konsortiet er nu begyndt at anvende en transportabel fartkontrol på jernbaneforbindelsen over Øresund. Kontrollen betyder, at sikkerheden og fremkommeligheden for togtrafikken øges.
F.eks. under vedligeholdelsesarbejder sørger det ny system ved hjælp af såkaldte baliser i selve sporet, for at lokomotivføreren via togets ATC-system får varsel om, at farten skal sættes ned det pågældende sted. Hvis ikke føreren reagerer, bremses toget automatisk.
Systemet er velegnet til så trafik-følsom en jernbaneforbindelse, som Øresundsforbindelsen, fordi det er fleksibelt og gør det muligt kun at sænke farten på en kort strækning og tillade forbikørsel i det andet spor. Hidtil har man skullet informere hvert enkelt tog om en hastighedsnedsættelse.
Jernbaneforbindelsen over Øresund har hidtil været forskånet for ulykker og alvorlige hændelser, selv om tog trafikken er meget tæt. Hver døgn passerer 170 passagertog og 20 godstog over Sundet.
Sverige og Danmark har hver sit ATC-system, men de to systemer overlapper hinanden på grænsen, som ligger på den kunstige ø, Peberholm, hvor der således er dobbelt dækning.
-----