Her er der power
Der er næppe tvivl om at traditionen spiller en rolle. Branchen er præget af mange små virksomheder, som i bedste iværksætter og gør-det-selv ånd har etableret en god og flittigt arbejdende forretning. Ikke mindst i vognmandserhvervet er det tydeligt, at mange selvstændige har arbejdet sig i gang fra et praktisk udgangspunkt og ikke behøver nogen større manual for at klare hverdagens opgaver. Men det gælder for mange små transport-virksomheder, at man er mest optaget af dagen og vejen. Man konkurrerer så det brager, man finder på nye veje at gå, og man knokler på. Ofte er det opskriften på succes.
Problemet er bare, at det hurtigt kan vise sig at være en kortsigtet løsning. Kravene til alle virksomheder stiger med stor hast. Man skal kunne mere end før og klare tingene hurtigere. Det kræver en form for styring og tilpasning, som man ikke har været vant til ? og som ikke kommer af sig selv.
Herhjemme har vi eminent dygtige transportvirksomheder, som kan gøre sig gældende internationalt og matche de mange krav fra transportkøberne ? ja måske endda være foran.
Men disse virksomheder er også med til at flytte grænserne for, hvad der forventes af hele branchen, og kunderne er ikke sene til at vende sig derhen, hvor de kan få hele ?pakken?.
Ingen virksomhed kommer derfor udenom at opkvalificere sig ? f.eks. på IT-systemer og kommunikations-områder og tiltrække dygtige folk. Ingen slipper godt fra som skomageren blot at blive ved sin læst.
Man behøver ikke være HD i organisation for at drive en vognmandsforretning eller have en international MBA og sort firkantet hat med kvast for at drive et speditionsfirma. Men man kunne have stor glæde af, at få noget af den viden og kunnen, som de højtudannede har hentet hjem, spredt ud til de mange. Vi behøver ikke opfinde det varme vand mere end én gang.
Drømmen er jo at bevare den vidunderlige power, der er i mange af de små virksomheder. Viljen til på trods af alle vanskeligheder at slå igennem og finde sin egen vej, som er et dansk varemærke. Og så kombinere denne urkraft med nogle af de nye metoder og måder at gøre tingene på - og få det hele udmøntet i effektiv transport på et konkurrence-dygtigt plan.
Det er stærkt, at nogle af branchens organisationer har involveret sig i nye forskningstiltag og en nyskabelse som Danmarks Transport Akademi, der netop er åbnet.
For vanskeligheden ved at få den nødvendige viden ? gerne skrællet fri for akademisk skoleridt ? formidlet videre er jo, at det er to meget forskellige verdener, teoretikerens og praktikerens, der skal mødes. Der skal noget til, før det giver sød musik. Især så længe den ene part ikke har større tiltro til den anden. Derfor skal vi have folk til at skabe den gode kobling. Uddannelsesstederne, videncentrene og organisationerne har en vigtig opgave.
Vi ved, at der i de kommende år skal transporteres mere end nogensinde før, vi ved, at vi har det rigtige virksomheds-grundlag, og vi ved, at vi har viljen.
Så nu skal vi bare i gang for alvor.
-----