Islandsk luftfart: Lille land med stærk global profil
Faktisk er Island en ren succeshistorie, når det gælder etablering og udvikling af virksomheder inden for ikke mindst luftfragt og luftfartsrelateret virksomhed. Blandt andet operationelle leasingaftaler om fly til alverdens luftfartsselskaber er en islandsk specialitet takket være firmaer som Air Atlantic Icelandic, der satser på Boeing widebodies, både til passsagerer og fragt, og for eksempel Islandsflug, der satser på tilsvarende segmenter, blot med en ren Airbus-flåde. En flåde, som selskabet lige har udvidet med sin 2. Airbus A310-300F fragter, så selskabet nu har i alt seks Airbus-fragtere i luften. Foruden ni passagerfly, der alle er placeret ved udenlandske selskaber. Ikke så underligt, at de to selskaber tidligere på året kom tættere på hinanden via et opløb af aktier i Islandsflug, foretaget af Air Atlanta?s ejere.
De to selskaber flyver videre som selvstændige enheder, men med store synergier i form af evnen til at sammenstrikke komplekse leasingaftaler med kunder, der har brug for både små og store Airbus og Boeing-fly. Endnu er samarbejdet så nyt, at egentlige resultater ikke er demonstreret endnu. Men ? det kommer?
Blue Bird CargoIsland rummer også selskaber som Bluebird Cargo, der opererer en voksende flyflåde, der arbejder for integrators, mens nye lavprisselskaber som Iceland Express er med til at sætte prisniveauet for passagerflyvning mellem blandt andet Danmark og Island ned, hvor også almindelige rejsende kan være på vognen.
Icelandair indtager naturligvis en stærk rolle i islandsk luftfart, og både på passagersiden og på fragtområdet er Icelandair en stærk spiller. Icelandair Cargo har lige annonceret sin beslutning om at indsætte sin 2. Boeing 757-200 fragter, der ikke mindst skal flyve med frisk fisk fra Island til landet store eksportmarkeder. Icelandair har også lanceret sig eget fly-leasingselskab inden for passagerflyvning, Loftleidir, der på kontrakter placerer sine fly ved kunder blandt andre luftfartsselskaber.
-----