3X34 investerer i avanceret flådestyring
3X34 chauffører får i disse dage installeret en ny elektronisk følgesvend i ?cockpittet?. Omkring 200 af transportvirksomhedens karakteristiske skriggrønne kassevogne og lastbiler har allerede fået monteret den avancerede kørecomputer fra svenske Halda.
Den anden og lidt mindre synlige del af 3X34?s ambitiøse flådestyringsprojekt ? nemlig den vigtige software, der skal automatisere bookningen og fordelingen af kørsler ? er stadig ved at blive tilpasset 3X34?s specielle behov. De første testkørsler med et begrænset antal vogne forventes påbegyndt omkring 1. december, og i løbet af januar skal hele flåden medvirke i kortvarige testperioder inden systemet forventes i brug omkring 1. april næste år.
Lang drægtighedMan skal helt tilbage til 1997 for at finde starten til det ambitiøse flådestyringsprojekt, som 3X34 A.M.B.A i Glostrup og selskabets mange vognmænd implementerer i løbet af det næste halve års tid.
- Faktisk prøvede vi noget lignende i slutningen af 80?erne, men da var teknologien ikke moden. Det er den i dag, fortæller afdelingschef Bert Thomsen, 3X34.
I 1997 besøgte en ledergruppe Oslos taxi for at se nærmere på de løsninger, der var taget i brug der. At studieturen gik til et taxa-selskab er ikke nogen tilfældighed, men skyldes at driftsforholdene i 3X34 har mange fælles træk med dem, man finder i hyrevognsbranchen.
Studieturen gav blod på tanden, men ikke mere end, at man tog sig god tid til at tænke sig om. En projektgruppe begyndte at formulere forventninger i 1998 og året efter startede en egentlig foranalyse.
- Vi fandt frem til, at vi i A.M.B.A.?et kunne forvente effektiviseringer af administration, bookning og disponering på 2,5 millioner kroner. Samtidig kunne vi se, at vognmændene kunne reducere deres driftsomkostninger med fem procent, fordi bilerne bliver udnyttet bedre og tomkørslen reduceres, siger Bert Thomsen.
Men den markante økonomiske gulerod fik ikke 3X34 til at løbe leverandørerne på dørene. I stedet startede virksomheden et for-projekt med Cowi Consult som projektleder.
- Det koster selvfølgeligt penge at hyre en ekstern konsulent, men det betragter jeg som en fornuftig risikopræmie. Systemet ville åbenbart blive så teknisk avanceret, at vi ikke selv har ekspertise, til at overskue alle enkeltdele, så derfor var det naturligt, at søge ekstern hjælp, siger Bert Thomsen.
I 2001 blev beslutningen om at investere i et flådestyringssystem truffet og så udarbejde 3X34 en kravspecifikation på 66 sider.
- Da vi havde brugt så lang tid på at forberede projektet, vidste vi også præcist, hvad det var, vi havde brug for, siger Bert Thomsen, der er ansvarlig for IT-projektet i 3X34.
De 66 sider med specifikationer gav anledning til mere end et par hævende øjenbryn hos de mulige leverandører. De fleste transportvirksomheder vælger løsninger, som er færdigudviklede.
- Man kunne godt se, at det ikke var noget, de var vant til, siger Bert Thomsen.
MusketeredBeslutningen om den massive investering blev truffet på generalforsamlingen med et stort flertal af vognmændene.
- Vognmændene er også kunder i butikken 3X34, og det var fra starten et klart krav, at systemet skulle gøre deres hverdag lettere. Vi har opstillet en række målsætninger, hvor den første naturligvis er, at levere en forbedret kundeservice ved at forbedre vores logistik. Samtidig skal systemet automatisere både bookningen af ture fra vores kontokunder og fordelingen af ture ud fra kriterier som tid, zone, godskarakteristika. Men samtidig skal systemet tillade manuel dispatch i spidsbelastningsperioder, hvor det kan være hensigtsmæssigt at disponere anderledes end under normale forhold, fortæller Bert Thomsen.
Bookingen i Haldas system kan ske via internet eller telefon ved hjælp af trykknapsystemet og så naturligvis på gammeldags facon. I sidstnævnte tilfælde lægger disponenten de relevante data ind i systemet.
Vognmændene må i følge 3X34?s regler gerne betjene egne kunder. Derfor tillader systemet ikke bare ?time-out? til vognmændenes selvstændige kørsler, men vognmændene kan lægge deres egne ture ind i systemet, så alle ture kan faktureres via 3X34?s system.
Et af de mere specielle krav som Haldas system skal opfylde automatisk er en retfærdig fordeling af turene.
- På grund af den specielle struktur vi har i 3X34, så er der en række ?politiske? hensyn, der skal honoreres. Det nytter jo ikke noget, hvis enkelte vognmændene mister tilliden til systemet, fordi andre forsøger at placere deres vogne tæt på store kunder, forklarer afdelingschef Bert Thomsen.
Derfor har selskabet også valgt at bevare de postnummer-afhængige distrikter, der hidtil har været rettesnor for disponeringen af ture.
FremtidssikretKørecomputeren der installeres i bilerne kommunikerer via GPRS-systemet, der er en videreudvikling af den velkendte GSM-teknologi. GPRS er specielt indrettet til datakommunikation. Haldas kørecomputer kører som tidligere nævnt med et fuldt operativt Windows-styresystem. Samtidig er systemet særdeles robust og tåler temperaturer fra minus 25 grader til plus 90 grader. Tallene lyder ekstreme, men det er arbejdsbetingelserne i danske biler, og netop vibrationer og store temperaturforskelle er hyppige årsager til nedbrud af elektronik i biler.
- Vi bliver meget afhængige af dette system, og så nytter det ikke noget, at teknikken bryder ned fordi, der har været nattefrost. Når vi har valgt en ret avanceret computer sammenlignet med dem, der ellers findes på markedet, så skyldes det, at vi med et fuldt Windows-operativsystem har gode muligheder for at videreudvikle systemet i fremtiden, fortæller Bert Thomsen.
- Den forbedrede logistik og bedre kundebetjening skulle gerne give os en stærkere position på markedet, som heldigvis viser tegn på fremgang. Derfor forventer vi ikke, at automatiseringen vil medføre fyringer i administrationen. Men hvis det kun lykkedes at øge aktivitetsniveauet i begrænset omfang, så kan vi naturligvis ikke udelukke, at vi må sige farvel til medarbejdere, hvis vi skal opnå den forventede økonomiske gevinst ved investeringen, slutter afdelingschef Bert Thomsen.
-----