23948sdkhjf

Kystlink Rederiet fravælger havari grosse

Vi har valgt ikke at benytte os af havari grosse princippet, som er et af de ældste, etablerede principper inden for skibsfart, siger Jan Walle, administrerende direktør for Boa Vista rederiet Kystlink i Langesund, Norge.

- Jeg har i dag telefonisk meddelt TopDanmark, at vi godkender det seneste opgørelsesforslag, og at Kystlink påtager sig at betale både egen og vognmændenes andel af havariudgifterne, siger han og tilføjer

- Totalt beløber omkostningerne sig til 612.000 norske kroner, hvoraf vognmændene stod til at skulle betale halvdelen, og det er så den del, vi nu påtager os at dække. Jeg har endvidere bedt markedsafdelingen meddele beslutningen til de berørte vognmænd. Vi har ikke haft problemer med at bringe havari grosse princippet i anvendelse men har selv ønsket at fravælge det af hensyn til det fremtidige samarbejde med vore kunder, siger han.

Havari grosse var ukendt

- Derudover er vi nu forsikret på en sådan måde, at den situation aldrig vil kunne opstå igen, slutter Walle, som forklarer, at havari grosse er relativt ukendt som begreb og sjældent bringes i anvendelse, først og fremmest fordi der ikke sker så mange havarier, men også fordi de samles op af forsikringen. Havari grosse princippet var også ukendt for Kystlink før de stod i det til halsen.

Men når der er erklæret havari grosse, træder nogle bestemte procedurer i kraft. I dette tilfælde ville der typisk ske det, at rederi og ejere af det ombordværende gods - herunder vognmænd ? skulle dele fritrækningsudgifterne, fordi vognmænd og godsejere definitionsmæssigt kan siges at have en fælles interesse i at få bjærget godset fra færgen, der gik på grund udfor Hirtshals havn den 26. marts i år.

De involverede vognmænd var utilfredse med at skulle betale i henhold til en ukendt og efter deres mening helt forældet lov, og flere truede med at holde op med at bruge KystLinks Langesund-Hirtshals rute, hvis ikke de slap for en regning. De var utilfredse med reglen, men ikke rederiet eller personalet. Både medarbejderne på kontoret og dem på båden er alle tiders, - og hvis det går som rederiet planlægger, og vi bliver holdt skadesløse, så tror jeg nok, at jeg vil bruge Boa Vista igen. For den fungerer udmærket., sagde vognmand Lars Sørensen til Transport-Tidende, da sagen var på sit højeste.

Nu ser den ud til at være løst.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078