Godstransportens Europa-Mekka
Selv om der, som ventet ikke er afgørende nyheder på lastbilfronten, så er der en lang række spændende nyheder inden for trailere, kraner og så en enkelt modelnyhed på Van-siden.
Lastbilproducenterne har selv om alle modeller er velkendte, langt fra ligget på den lade side i det sidste års tid. Generelt er fokus på driftsøkonomien høj og en række fabrikker satser på mere brændstoføkonomiske lastbiler.
På trailer-siden præsenterede Schmitz-CargoBull deres nye semi-trailere med RSP, der er trailer-udgaven af Elektronisk Stabilitets Program. Roll Stability Program er en nyskabelse på trailere og Schmitz Cargobull hævder, at systemet forbedrer stabiliteten på et vogntog, selv om trækkeren ikke er udrustet med ESP.
Van-nyhed fra VWEn række van-modeller har deres udstillings-debut på udstillingen, herunder DaimlerChryslers Vito-Viano-serie, Renaults nye Mastermodel, - som Transport-Tidende kører en prøvetur i, i næste uge.
VW har varslet en ny van med navnet Caddie, men det hvide lagen var ikke løftet for nyheden, der ser ud til at være i MPV-familien, i skrivende stund.
Et eksempel på lastbilfabrikkernes spændende tekniske nyheder er Volvo FH12, som nu leveres med en særlig brændstoføkonomisk udgave af 420-motoren. Besparelsen er opnået uden omkostninger på miljøsiden og består ud over et nyt luftindtag af software, der prioriterer et lavt forbrug frem for de normale motor-dyder.
Transport-Tidende vil dække udstillingen mere detaljeret i næste nummer.
-----