Vejskat med påskeliljerne
Dansk Transport & Logistik gætter på, at den tyske vejskat først opkræves til 1. april eller 1. maj næste år. Baggrunden for DTL?s kvalificerede gæt, er et møde i den særlige EU-ekspertgruppe, som ordførende direktør Michael Svane er medlem af, der følger indførelsen af den tyske vejskat.
På ekspertgruppens seneste møde i Bruxelles, kom det frem, at vejskatten først opkræves, når en uvildig ekspert har godkendt Toll Collects teknik og systemer. Endelig skal systemet gennemgå en testperiode på op til to måneder, før opkrævningen kan gå i gang.
Toll Collect måtte på mødet justere flere tal, som koncernen havde fremført. Herunder, at der ikke var produceret 350.000 OBU'ere, men kun 267.000.
- Jeg gjorde klart opmærksom på, at vi fortsat ikke kan genkende antallet af installerede OBU?ere i Danmark. Efter vores opgørelse er tallet ca. 1000 lavere end det tal, som Toll-Collect oplyser, udtaler ordførende direktør Michael Svane i følge DTL's hjemmeside.
Trods de massive tekniske problemer, der blandt andet betyder at 35.000 lastvogne skal tilbage på værksted, så afviser Toll Collect kategorisk, at betale de ekstra omkostninger som transportvirksomhederne påføres ved transport til og fra og ventetid på værkstederne for slet ikke at tale om den tabte indtjening.
Maut-fyringDet første offer i skandalen om den tyske vejskat bliver måske Toll Collects direktør Michael Rummel. I følge Deutsche Handelsblatt oplyser unavngivne kilder i DaimlerChrysler og Deutsche Telekom, der står bag Toll Collect, som skal opkræve vejskatten for den tyske stat, at konsortiet allerede nu leder efter en ny direktør.
Men iagttagere tæt på de to koncerner påpeger, at der er strid mellem de to moderselskaber bag Toll Collect om årsagerne til Toll Collects problemer.
I følge det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel, retter kritikken sig især mod direktør Michael Rummel fordi han stædigt har fastholdt at de tekniske problemer var under kontrol. En af de alvorligste anklager i følge Der Spiegel, er at Michael Rummel beordrede monteringen af OBU?ere i gang, selv om han vidste at mange af dem ikke virkede.
Det var virksomheden T-Systems, der er et datterselskab under Deutsche Telekom ? en af ejerne af Toll Collect ? der dokumenterede at en betydelig andel af de elektroniske sladrehanke, der skal monteres i lastbilerne, havde alvorlige funktionsfejl.
Men den oplysning skulle Michael Rummel angiveligt have valgt, at se stor på. Formodentligt på grund af det massive politiske pres, som fulgte i kølvandet på den første udsættelse af opkrævningen i slutningen af juli.
Toll Collect har i den ekspertgruppe under EU, som følger indførelsen af den tyske vejskat, afvist ethvert økonomisk ansvar for de ekstra omkostninger som de fejlbehæftede OBU?ere påfører tyske og udenlandske vognmænd.
Hvis Der Spiegels oplysninger er korrekte, så bliver det formentligt vanskeligt for Toll Collect at afvise eventuelle erstatningskrav, hvis de bringes for domstole i Tyskland.
Afviser aktindsigtSkandalen har naturligt medført politisk opmærksomhed over affæren. Den tyske forbundsdag ønsker at se nærmere på den kontrakt, som trafikministeriet i Berlin har indgået med Toll Collect. Men de tyske parlamentsmedlemmer får ikke indsigt i kontrakten uden sværdslag. Ifølge DVZ har trafikminister Manfred Stolpe meddelt parlamentets trafikudvalg, at man skal bede Toll Collects ejere DaimlerChrysler, Deutsche Telekom og Cofiroute om aktindsigt. Trafikministeriet kan ikke selv give politikerne adgang til kontrakten. Men bestyrelsesformand Klaus Mangold, Toll Collect, afviser en generel aktindsigt og vil kun tillade "højtlæsning" af relevante afsnit over for forbundsdagsudvalgets medlemmer.
-----