Off-Airport Cargo Handling: Dansk Enegang
Debatten om security og off-airport cargo handling har raset i Danmark i kølvandet på Billund-mødet i september. Her slog SLVs luftfartsinspektør for security, Jessi Johnsen, fast, at der i Danmark ikke er noget, der hedder ?off-airport cargo handling?. Cargo handling finder sted i lufthavne, varetaget af autoriserede selskaber inden for hegnet.
- Der findes i min verden ikke sådan noget som en off-airport cargo handling agent. En sådan virksomhed er hos mig en fragtoverdrager. Og denne virksomhed kan, når den er security-godkendt ved SLV, transportere alt det gods, den vil, ned til kontinentets lufthavne. Men når det kommer frem dér, er det ikke ready for carriage. Det skal screenes og accepteres af myndighederne det pågældende sted, sagde Jessi Johnsen.
Og det rejste debat om virksomheden Haugsted Air Cargo Trucking, der på Kirstinehøj i nogen nærhed af Københavns Lufthavn modtager gods fra speditørerne til mange store selskaber, blandt andet Cargolux.
Cargolux har da også været hurtig til at erklære, at dette var noget, der måtte undersøges nærmere. Men selskabet, repræsenteret på smukkeste vis af Henrik Ambak, mente dog nok, at der måtte være en særlig opfattelse ved SLV, der ikke deles i de mange andre lande, Cargolux opererer i.
Siden har SLV mødtes med Haugsted og fundet frem til en afklaring. Nemlig at Haugsted i SLVs øjne er ?freight forwarder? og fuldt certificeret til at trucke fragt fra Danmark over grænsen ned til kontinentet. Men ?cargo handling agent? ? det er Haugsted ikke. Og bliver det heller ej, hvis Jessi Johnsens ord står til troende.
Nordisk rundturI Sverige har man ikke problemer med at acceptere off-airport cargo handling:
- I Sverige kan en off-airport handling agent processe luftfragt på lige fod med en agent inden for lufthavnen og sende shipments til kontinentet, ready for carriage. Det kræver blot, naturligvis, at agenten er certificeret, og at terminalen kan screene fragten nøjagtigt på samme måde, som en lufthavns-terminal ville gøre det, siger Eva Axne, der er head of security ved det svenske Luftfartsverket.
På samme måde lyder det fra Norge:
- Vi har mange off-airport cargo handling terminaler, og de kan, når de er certificerede, udmærket opbygge forsendelser, der truckes frem til kontinentale lufthavne. Det er så op til disse lufthavne at afgøre, om godset er ready for carriage eller ej, og det er vores grundsynspunkt på disse ting, siger Bjork Ullseth, der er chef for det norske luftfartsverk. Norge er som bekendt ikke medlem af EU. Men landet følger EU's direktiver, om end ?med nogen forsinkelse??
Ingen agent i FinlandSå er der Finland. Her ligger man på linie med Sverige og Norge: Vi holder os til EU's direktiv, og heri er der ingen indvendinger mod en off-airport cargo handling, foretaget af en ?regulated agent?, siger Arja Pulliainen, luftfartsinspektør ved de finske luftfartsmyndigheder.
- Imidlertid er der faktisk ingen off-airport handling agent i Finland. Men skulle der være nogen, der ønskede at åbne en sådan virksomhed, ville vi ikke have nogen indvending imod det, siger hun.
Danmark står altså relativt alene i denne sammenhæng. Men det er da også velkendt, at vi hører til blandt de måske fem ?skrappeste? EU-lande på dette felt. Meningen er, at dette område skal harmoniseres. Spørgsmålet er så, til hvilken side pendulet svinger.
-----