23948sdkhjf

Verden stærkeste dieselmotorer

(Augsburg) I den sydtyske by Augsburg produceres verdens stærkeste dieselmotorer. De finder anvendelse i såvel skibe som ved stationære brug til f.eks. kraftværker m.v. MAN Gruppen, der bl.a. også omfatter de to danske fabrikker i Holeby og Frederikshavn producerer motorer med effekt helt op til 108.900 hk.

Med en markedsandel på ikke mindre end 70 procent er MAN B&W markedsledende i hele verden inden for segmentet skibsmotorer for både totaktsmotorer og firetaktsmotorer. Hele gruppen, der omfatter en medarbejderstab på 6.900 medarbejdere fordelt på produktionssteder i Tyskland. Danmark, England, Frankrig, Singapore, Tjetjenien, og Holland, opnåede i sidste regnskabsår en omsætning på hele 1,4 milliarder Euro.

Rudolf Diesel startede her

Produktionen i Augsburg foregår på samme sted som Rudolf Diesel for mere end 100 år siden udviklede den første dieselmotor. Rudolf Diesel forsvandt under en skibsoverfart fra Holland til London. Han er aldrig er blevet fundet, og fik derfor heller aldrig noget gravsted. I stedet er der inde i fabrikken i Augsburg en mindeplade for den kendte opfinder.

MAN B&W har en meget lang tradition for udvikling og fremstilling af dieselmotorer, som f.eks. i totaktsversion kan leveres med 14 cylindre og en effekt på indtil 80.000 kW. Hyundai licensfremstiller en totakts MAN B&W dieselmotor på 12 cylindre, som yder 68.640 kW svarende til 93.360 hk. Denne motorstørrelse findes i en af verdens største containerskibe, Hamburg Express.

Tilsvarende er det berømte krydstogtsskib Queen Elizabeth 2 blevet bestykket med nye MAN B&W dieselmotorer med en samlet effekt på 96.000 kW.

Skibstransport umulig

Logistisk set ligger MAN B&Ws fabrik i Augsburg meget forkert, fordi alle de store motorer, som skal ud fra fabrikken er nødt til at starte livet med at blive transporteret på en blokvogn, de ca. 300 km der er til Heilbronn. Her kan motoren løftes ombord på en pram, der så transporterer motoren videre til en af de store havne så som Hamburg eller Rotterdam m.fl., så motorerne kan gå med store skibe ud i verden.

Speciel specialtransport

Den første transportdel klares af VOSS International, der er hjemmehørende i Dortmund oppe i Ruhrdistriktet. Dette firma har specialiseret sig i at klare transporterne af de store motorer. Tidligere ? det vil sige. for ca. en snes år siden - blev motorerne skilt af og flyttet på mange mindre blokvogne op til Heilbronn. Her blev de så samlet igen inden de blev transporteret videre pr. pram.

På et tidspunkt undersøgte man om ikke det kunne lade sig gøre at transportere motorerne i mere komplet tilstand, og det mundede ud i, at VOSS fik udviklet materiel specielt til dette formål.

I dag anvender man en VOSS-Brücke som blokvognene populært kaldes ? en kedelbro, der er specieldesignet til transport af MAN B&Ws motorer. Disse blokvognsmoduler, der er bygget af Goldhofer består af to hjulsektioner, der er samlet af flere akselsektioner, som sammenbygges efter det eksakte behov.

Baglæns ved ad gaden

Hjulsektionerne har hver en drejekrans med et tårn. Kedelbroe er ophængt mellem sektionernes tårne. Den typiske afstand mellem tårnene er ca. 30 meter. Den forreste hjulsektion trækkes som en påhængsvogn, og ved kørsel inde i Augsburg er der også en blokvognstrækker, der skubber på den bagerste hjulsektion.

Visse steder på strækningen mellem Augsburg og Heilbronn benyttes der - afhængig af den enkelte motors vægt - op til tre blokvognstrækkere for at klare stigningerne. VOSSBrücken har en kapacitet på indtil 300 ton nettolast og kan klare godslængder fra 4,00 m til 50,00 m.

For at køre den ca. 300 km lange strækning benytter teamet fra VOSS International tre nætter, fordi det tager tid ? bl.a. starter man med at bakke ud fra fabrikken tværs over et lysreguleret kryds og ca. 1,5 km ned ad gaden, hvor der er meget snævert.

Den slags transporter finder sted rundt regnet 110 gange om året, så teamet fra Dortmund har stor ekspertise i at udføre disse transporter.

Det sker at man på grund af højdeproblemer må afmontere dele øverst på de virkelig store motorer, men det hører til sjældenheder.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078