23948sdkhjf

Farvel til City Gods - goddag til miljøzone

Det udskældte City Gods-ordning i Københavns indre by stopper med udgangen af oktober. Forsøget der skulle begrænse den tunge trafik i den såkaldte middelalderby blev en fiasko og forvaltningen indstiller at ordningen ophører 31. oktober, når forsøgsperioden er forbi.

City Gods ordningen, der krævede certifikat for alle erhvervskøretøjer over 2.500 kilo, startede i februar 2001, men blev først obligatorisk i februar i år.

En evaluering af trafikmønsteret fra februar til august 2003 viser, at selv om der er lidt færre store lastbiler i indre by, så er antallet af varebiler og små lastbiler øget. Dermed kan rapporten konkludere, at trafikbelastningen ikke er forbedret mærkbart og at City Gods

Bygge- og teknikforvaltningen konstaterer, at forsøgsordningen ikke har resulteret i målbare effekter på miljøet og trafikbelastningen og vurderer, at det administrative besvær med at dokumentere kapacitetsudnyttelsen ikke har givet de forventede resultater. Forvaltningen skønner at selv skærpede krav og øget kontrol vil have en begrænset effekt. Dog anbefaler embedsmændene, at forbudet mod køretøjer over 18 tons bevares og at håndhævelsen heraf overgår til kommunens parkeringsvagter, fordi politiet ikke prioriterer opgaven. Desuden ønsker man at bevare de eksisterede læsse-zoner i den indre by.

Bygge- og teknikudvalget godkendte indstillingen fra forvaltningen. Kun SF og Enhedslisten var imod.

Varebiler går fri i miljøzone

Den brede politiske opbakning skyldes ikke at politikerne har opgivet håbet om renere luft i hovedstaden. Tvært imod. Københavns Kommune vil indføre en ny stor miljøzone, hvor der stilles krav til tunge dieseldrevne køretøjers udledning af skadelige stoffer ? især de mikroskopiske sodpartikler. I følge oplægget til et forsøg med en miljøzone, er det kun køretøjer over 3.500 kilo. Motorerne må ikke være ældre end syv år og skal udstyres med partikelfilter.

Miljøzonen er afgrænset af Ring 2 og Vejlands Allé og omkranser Københavns Havn. Zonen dækker et område med 325.000 indbyggere og 290.000 arbejdspladser og ordningen skal køre som et forsøg fra næste efterår til 2007.

I Københavns Vognmandslaug (KVL) er man glade for at City Gods ordningen ophører og hilser tanken om miljøzoner velkommen.

- Renere luft kommer med den teknologiske udvikling og der er væsentlige forbedringer på vej med nye motortyper. Men vi håber naturligvis, at politikerne ikke er alt for fokuserede på partikelfiltre, fordi der er andre og bedre teknologier på vej, siger Knud Erik Lauridsen til Danmarks Transport-Tidende.

Han henviser til den såkaldte SCR-katalysator (se artiklen side 22), som den europæiske bilindustri satser på til tunge køretøjer. En teknologi, der er bedre og billigere end de partikelfiltre, som har politikernes bevågenhed.

Cheføkonom Ove Holm, Dansk Transport og Logistik anslår ud fra Københavns Kommunes egne oplysninger, at den omfattende miljøzone vil ramme over 20.000 tunge køretøjer. Direktør Knud Erik Lauridsen, Københavns Vognmandslaug, efterlyser politisk omtanke inden man trækker en miljøzone ned over hovedet på transporterhvervet.

- Det er lidt farligt, hvis Københavns Kommune ikke sørger for at alle aspekter af en miljøzone bliver overvejet grundigt, inden man sætter det i værk. Der er mindst 50 af vores medlemsvirksomheder, der har adresse inde i den planlagte zone, som kører ud af zonen. Samtidig er der en betydelig trafik udefra, eksempelvis slamsugere til Lynetten, der bliver berørt. Endelig er der en betydelig transittrafik. Og så må man ikke glemme, at luftforureningen ikke stopper ved zonegrænsen. Som oplægget ser ud nu, så virker det ikke som om politikerne har tænkt alt for grundigt over tingene, siger Knud Erik Lauridsen og fortsætter.

- Det politikerne skal fokusere på, er hvor meget et køretøj må udlede og så lade den bedste teknologi sørge for at kravene bliver opfyldt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063