Nyt stort containerdyk rammer havne
Drewry’s globale havneindeks viser, at containertrafikken gennem verdens containerterminaler fortsætter med at falde.
Drewry’s Global Port Throughput Index faldt med 2,6 procent i januar, sammenlignet med måneden før. Sammenlignet med samme måned sidste år er der tale om et fald på 4,5 procent sammenlignet med januar 2022.
Endelige data for februar foreligger ikke endnu, men Drewy’s såkaldte Nowcasting-model, forudser et yderligere fald på 5,6 procent.
Nordamerika har oplevet det største fald – nemlig et dyk på 11 procent i forhold til januar 2022. Europa følger efter med et fald på 8,2 pct. i forhold til samme måned sidste år.
På trods af en lille månedlig stigning i det nordamerikanske havneindeks i januar 2023, ser regionen ud til at forblive på en nedadgående bane.
Gennemstrømningen ved de store vestkysthavne i Los Angeles og Long Beach er faldet 38 procent i forhold til samme periode sidste år.
Det skriver Drewry’s i en pressemeddelelse.
Her fremgår det også, at Greater China Throughput Index har været påvirket af det forholdsvis tidlige kinesiske forår.
Shenzhen oplevede det største månedlige fald i håndteringen af containere – nemlig et dyk på 30 procent eller 900.000 TEU, sammenlignet med måneden før.
Der gik 500.000 TEU mindre over kaj i havnekomplekset ved Guangzhou, mens Shanghai oplevede et dyk på 13 procent i forhold til måneden før.
Sammenlignet med samme måned sidste år, er er her tale om et fald på 7,4 pct.
Særligt markant er havnene i Ningbo og Tianjin, der gik imod strømmen med en fremgang på henholdsvis 43,9 og 64,2 procent flere containere.
De eneste regioner, der formåede at sejle mod strømmen var Mellemøsten og Sydasien, hvor trafikken er steget med 3,6 procent i forhold til samme periode sidste år.