Mærsk udvider lager-netværket i England
Der er fortsat godt gang i investeringerne hos logistikafdelingen hos A.P. Møller - Mærsk. Denne gang gælder det Storbritannien, hvor virksomheden udvider sin lagerkapacitet ved at leje 64,000 kvadratmeter i logistikparken East Midlands Gateway.
Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.
Når de nye lagerfaciliteter står klar til sommer, vil Mærsk være placeret i et område, der giver ret unikke muligheder. Udover at være forbundet til motorvejsnettet og ligge tæt op ad East Midlands Lufthavn, huser logistikparken en 700 hektar stor jernbaneterminal. Dermed er der direkte jernbaneforbindelse til havnene Felixstowe, London Gateway og Southampton.
- East Midlands Gateway er det perfekte sted at optimere vores tilslutning og fleksibilitet inden for forsyningskæder. Ikke alene er det ideelt placeret i Storbritannien, men den enorme infrastruktur og banebrydende teknologi betyder, at operationer herfra kan udføres på den mest bæredygtige måde, udtaler Paul Woolass, som er Mærsks logistikchef i Storbritannien, i pressemeddelelsen.
Mens jernbanen i sig selv giver mulighed for et bæredygtigt varerflow, planlægger Mærsk også at investere i en flåde af elektriske lastbiler. De skal dels fragte gods mellem lagerrummene og jernbaneterminalen og dels bruges, når der skal leveres varer inden for umiddelbar nærhed af de nye lagerfaciliteter.
Prominente naboer
Mærsk er langtfra den første virksomhed, der rykker ind i East Midlands Gateway. Og ser man på de andre lejere i logistikparken, bliver det hurtigt tydeligt, at vi taler om et særdeles vigtigt knudepunkt.
Både den schweiziske logistikkæmpe Kuhne + Nagel, e-handelsgiganterne Amazon og Shop Direct, samt tyske DHL har lejet sig ind i parken.
Stedet ligger da også i en industriklynge, hvor byerne Leicester, Derby og Nottingham danner en trekant. Her har der siden industrialiseringens spæde start været fokus på blandt andet tekstil og jernbaneindustri.
En lang række af investeringer
De nye lagerfaciliteter er blot de seneste i en lang række af investeringer, som alle har et formål; at gøre A.P. Møller - Mærsk til en af de helt tunge spillere på den globale logistik-scene.
Gennem de seneste år har Mærsk udvidet deres globale lagerkapacitet markant. I 2022 åbnede hele 45 nye lagerfaciliteter, hvilket er tæt på én om ugen. Samtidig investerer og afprøver virksomheden i høj grad en lang række forskellige automatiserede lagerteknologier.
På opkøbsfronten holder Mærsk sig heller ikke tilbage. Seneste købte virksomheden den sydafrikanske logistikvirksomhed Vector Logistics, som har specialiseret sig i køletransporter, og tidligere har Mærsk blandt andet købt det kinesiske logistikselskab LF Logistics.
Udvidelserne af netværket sker ikke kun på landjorden. Mærsk har investeret i en række fragtfly, og åbner for tiden nye ruter - blandt andet fra de nye luftfragtcenter i Billund Lufthavn.
Kort sagt; der er altså stadig fuld fart på transformationen fra rederi til global logistikaktør.
Her er Mærsks logistikopkøb
Februar 2019: Vandegrift (USA) - Toldservice
Februar 2020: Performance Team (USA) - Varehuse og distribution
Juli 2020: KGH Customs Services (Europa/Globalt) - Toldservice
August 2021: Visible SCM (USA) - Varehuse og e-handel Logistik
August 2021: B2C Europe (Europa) - Varehuse og e-handel Logistik
November 2021: Senator International (global) - Luftfragt
December 2021: LF Logistics (Asien) - Varehuse og distribution
Februar 2022: Pilot Freight Services (USA) - Distribution og hjemmelevering
August 2022: Martin Bencher Group (Europa) - Specialtransport og projektfragt
Marts 2023: Vector Logistics (Afrika) - Kølelogistik
Mærsk åbner luftkorridor mellem Kina og USA