23948sdkhjf

Polsk speditør på glatbane

Indsatte privat ”vagtværn” mod strejkende chauffører – nu opfordrer fagforeninger DHL, Ikea og VW til boykot.

Langfredag forsøgte en polsk speditør – med bistand fra et privat polsk vagtværn – at overtage kontrollen med omkring et halvt hundrede sættevognstog på en rasteplads tæt på Darmstadt i Tyskland.

Omkring 50 georgiske og usbekiske lastvognschauffører siden slutningen af marts nægtet at køre videre fra rastepladsen Gräfenhausen, før den speditør de kører for, har betalt deres tilgodehavende løn. De har angiveligt ikke modtaget betaling for deres arbejde i mere end 50 dage.

Forsøget på at erobre lastvognstogene og deres last blev en fiasko, da tysk politi greb ind og arresterede 16 personer. Herunder de uniformerede sortklædte vagter, der ankom til rastepladsen i et sortmalet pansret køretøj, og speditøren Lukasz Mazur, der blandt andet ejer selskaberne Lukmaz og Megatrans.

De anholdte er senere blevet løsladt, efter tysk politi har advaret dem mod yderligere tiltag over for de aktionerende chauffører.

Flere sigtede

Tysk politi har sigtet Lukasz Mazur og flere andre for forskellige lovovertrædelser, herunder grov fredskrænkelse, tvang, trusler og forsøg på farlig legemsbeskadigelse, samt krænkelse af forsamlingsfriheden.

- Det faktum, at ejeren af speditionsfirmaet sender paramilitære bøller i et pansret køretøj til Tyskland for at afslutte lastbilchaufførernes protestaktion, er en uhyrlig fremgangsmåde. Stefan Körzell, bestyrelsesmedlem i DGB

De aktionerende lastvognschauffører fortsætter deres protestaktion. Det skriver flere tyske medier og Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB), der er paraplyforbund for en række tyske fagforbund.

Paramilitære bøller

De aktionerende usbekiske og georgiske chauffører har fået opbakning til aktionen fra fagforeninger i Tyskland og Holland.

Derfor var et medlem af DGB’s bestyrelse Stefan Körzell også til stede på rastepladsen ved Gräfenhausen, da de polske vagter forsøgte at trække chaufførerne ud af lastbilerne.

- Det faktum, at ejeren af speditionsfirmaet sender paramilitære bøller i et pansret køretøj til Tyskland for at afslutte lastbilchaufførernes protestaktion, er en uhyrlig fremgangsmåde, udtaler Körzell og tilføjer:

- Det er kun takket være politiets og de protesterende chaufførers forsigtige og rolige reaktion på stedet, at der ikke skete en voldsom eskalering af situationen. Det fortjener vores kolleger tak og påskønnelse for.

Boykot speditør

Efter den dramatiske konfrontation Langfredag på rastepladsen Gräfenhausen har Stefan Körzell sammen med den hollandske fagforeningsmand Edwin Atema opfordret store transportkøbere og logistik udbydere som VW, Ikea og DHL til at stoppe med at afgive ordrer til Lukasz Mazur selskaber "Lukmaz" og "Megatrans".

De strejkende chauffører beskrives som skinselvstændige erhvervsdrivende. Dermed er de ikke i samme grad omfattet af de rettigheder, som gælder for lønmodtagere.

Rutkowski Patrol

Konfrontationen mellem de strejkende usbekiske og georgiske lastvognschauffører og det private polske ”vagtværn” på rastepladsen ved Gräfenhausen har vakt betydelig opmærksomhed i Tyskland.

Manden bag det private polske vagtværn Rutkowski Patrol er privatdetektiven Krzysztof Rutkowski, der tidligere har været medlem af Polens parlament.

Han har spillet en rolle i en række spektakulære og i hvert fald delvist kontroversielle sager.

Krzysztof Rutkowsk skal ifølge Wikipedia også have været aktiv i forbindelse med forsøg på at forhindre organiseringen af lønmodtagere i Polen.

International skandale

I et interview med den polske onlineportal Wirtualna Polska afviser Krzysztof Rutkowski, kritikken af anvendelsen af de sortklædte sikkerhedsvagter og pansrede køretøjer. Han beskriver enheden som harmløs.

Samtidig hævder han, at tysk politis adfærd er en international skandale, fordi politiet angiveligt var adviseret om indsættelsen af sikkerhedsvagterne på rastepladsen.

Ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitungs oversættelse har Krzysztof Rutkowsk udtalt:

- Ejeren af vognmandsfirmaet har hyret os til at forhandle med de strejkende.Han bliver truet med enorme bøder fra de kunder, der ventede på deres varer.

Han hævder også, at det var chaufførerne, der angreb Rutkowski Patrols medarbejdere – ikke omvendt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111