23948sdkhjf

Conainer cChange – forventning om højere containerrater

Containerraternes lange nedtur kan være ved at vende ifølge containermarkedsanalyse.

Ifølge det seneste sammensatte containerindeks fra bristiske Drewry’s faldt containerraterne igen i sidste uge. Faldet var kun på 0,4 procent i forhold til ugen før. Men et sammenlagt fald i containerraterne i forhold til samme tidspunkt sidste år, på 79 procent burde forventeligt være bekymrende set fra containerrederiernes synspunkt.

Containerraterne er ifølge Drewrys sammensatte globale containerindeks faldet med hele 84 procent siden den toppede med USD 10.377 i september 2021 til nu kun USD 1.710.

Men blandt aktørerne i markedet, der angiveligt en forventning om, at conrainerraterne igen vil begynde at stige i andet kvartal.

Det skriver tyske Container xChange i sin april-prognose, der er baseret på svar fra en række aktører med branchekendskab til containerskibsfarten, samt én række eksterne kilder.

Størstedelen af dem, der har svaret på Container xChanges spørgsmål håber på en bedre højsæson i 2023 og forventer en genopretning af containerraterne op til højsæsonen.

Shippinganalytikerne i Hamborgs Container Price Sentiment Index (xCPSI) bevæger sig angiveligt fra negative til positive forventninger på et rekordhøjt niveau i april

Kontraktforhandlinger

Kontrakterne for søtransport af containere skal genforhandles i maj. Men her er der allerede nu klare tegn på, at transportkøberne tøver med at indgå ny årskontrakter. De meget lave fragtrater på spotmarkedet lægger en kraftig dæmper på lysten til at binde sig til dyrere kontraktrater.

Fornemmelse for fremgang

Der er omkring 650, der er deltaget i Container xChanges undersøgelse, Container price sentiment indeks, hvor svarene anvendes til at skabe et billede af respondenternes forventninger til udviklingen i de kommende kvartaler.

Her var der indtil midten af marts i år, en klar overvægt, der havde negative forventninger til markedsudviklingen. Men tallene vendte i anden halvdel marts, og i starten af april steg forventningen til det højeste niveau til dato.

Sætter man tal på forventningerne til højsæsonen var der 42 procent, der svarede nej til spørgsmålet om, de tror på en bedre højsæson end i 2022. Ni procent svarede måske, mens de resterende 48 procent har svaret ja.

Det er især troen på øget efterspørgsel fra forbrugerne og faldende lagerbeholdninger hos importørerne, der skaber forventninger om øgede containervolumener i tredje kvartal.

- Diversificeringen af samhandlen i Asien forventes at få en gavnlig effekt på søfragten, fordi den vil forårsage et boom til den regionale handel i Asien. Christian Roeloffs, CEO og medstifter i Container xChange

Spredning i Asien

En anden årsag til den øgede optimisme blandt containerrederierne er spredningen af produktionen til flere lande i Asien for at reducere afhængigheden af Kina. Denne diversificering forventes at øge efterspørgslen efter containertransport internt i Asien, samtidig med, at det vil være med til at sprede trafikken på de oversøiske ruter gennem regionen og videre til Nordamerika eller Europa. En udvikling, der forventes at øge behovet for kapacitet.

- Diversificeringen af samhandlen i Asien forventes at få en gavnlig effekt på søfragten, fordi den vil forårsage et boom til den regionale handel i Asien. Det vil også betyde at flere lokationer vil blive føjet til den direkte containerskibstrafik fra regionen til Nordamerika eller til Europa. Derfor må diversificering forventes at vil øge behovet for yderligere kapacitet, sammenlignet med en uændret containertrafik mellem Kina og Nordamerika og Kina og Europa alene, udtaler Christian Roeloffs, der er medstifter og CEO i Container xChange.

Kina i regional konkurrence

Container xChange oplyser, at tolddata fra myndighederne i Vietnam viser, at værdien af tovejshandlen ind og ud af landet i Sydøstasien var steget med næsten 3 milliarder dollars fra januar til februar, selv om februar er kortere.

Til sammenligning faldt Kinas eksport til EU med 552,837 milliarder RMB fra januar til februar 2023. Det er fem procent mindre end samme måned året før.

Ifølge 2023 Container Shipping Outlook af Alix Partners, der blev offentliggjort i marts 2023, er Bangladesh, Malaysia og Vietnam i fuld gang med at spise af Kinas andel af eksporten af forbrugsvarer. En udvikling, som forventes at fortsætte i de kommende år.

Near sourcing

Container xChange forventer også, at Mexico og Østeuropa vil vinde markedsandele på mellemlang sigt, efterhånden som større og større mængder siver fra Kina og til nabolandene i Asien.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094