DSV Direktør: Den grønne omstilling bliver rigtig barsk
Mange vil opleve den grønne omstilling som et stort godstog, der kommer brusende fra EU med regler og forordninger - og er man på den forkert perron, bliver det svært at indhente.
Det er det billede, som DSV bæredygtighedsdirektør for Danmark, Kenneth Riis Jensen, bruger, når han skal fortælle om den lovgivning, som kommer fra EU, og som mange endnu ikke er opmærksom på.
- Det bliver voldsomt for vores underleverandører og kunder at skulle sætte sig ind de nye regler og omstrukturere deres forretninger efter de nye vilkår.
- Indtil nu har vi alle arbejdet frivilligt med den grønne omstilling som for eksempel disse Science Based Targets, som vi også arbejder med i DSV. Det vi ser nu er, at EU går ind og piller ved markedsmekanismerne for at gennemtvinge den grønne omstilling, siger Kenneth Riis.
- Der er kommet en masse lovgivning om, hvordan man som virksomhed skal arbejde med bæredygtighed her fra 2024 og frem.
Den nye lovgivning, der kommer fra EU, går på tværs af alle brancher. Virksomhederne skal redegøre for, hvor sorte og grønne deres aktiviteter er. Det skal også være gennemsigtigt, så det bliver synligt for alle – ikke mindst myndighederne, investorerne og de finansielle institutioner.
- Virksomhederne vil blive tilvalgt og fravalgt på baggrund af det, siger Kenneth Riis.
- Specifikt for landevejstransporten gælder, at den bliver en del af EU’s kvotesystem fra 2027. Det vil sige, at olieselskaberne skal købe kvoter for fossilt brændstof – og det ryger igennem hele transportsektoren som en forøgelse af prisen på fossilt brændstof. Den maritime branche bliver også en del af kvotestystemet og der vil være færre kvoter i luftfarten.
At arbejde med den grønne omstilling er komplekst. Det er ikke noget man bare går i gang med. Kenneth Riis Jensen
- EU går ind og gør det sorte dyrere, så differencen mellem det grønne og sorte kommer til at blive mindsket, siger Kenneth Riis.
- Hvis man som virksomhed ejer en CO2-tung eller fossiltung værdikæde, så stiger den i pris. Hvis de længere nede ad vejen har været i stand til at tage noget CO2 ud af deres værdikæde, så har de en billigere transport. Det er logikken fra EU.
Bæredygtighed fylder
- Det er ved at gå op for mange af vores kunder, siger DSV-direktøren.
- Bæredygtighed er begyndt at fylde ude i virksomhederne, fordi de har opdaget, at transport og logistik faktisk lægger beslag på en stor del af deres samlede CO2-fodsadftryk.
- Vi oplever, at kunderne gerne vil lære mere om bæredygtighed i vores branche. Derfor bliver vi nødt til at have styr på vores data, og vi bliver også nødt til at have nogle grønne løsninger på hylderne til kunderne allerede nu, selv om teknologierne første er ved at blive modnet.
Kræver kompetence
At arbejde med den grønne omstilling er komplekst. Det er ikke noget man bare går i gang med, ifølge Kenneth Riis.
- Man bliver simpelt hen nødt til at have kompetencerne til at løse opgaven. Det lyder banalt; men det er ligesom med IT. Her henter man ikke bare en tilfældig person ind fra gaden til at ordne det. Der skal man have nogle folk med kompetencer. Det skal man også inden for bæredygtighed.
- De får det i CO2 rapporter, så de kan se, hvor meget CO2, der er udledt fra deres transporter. Hvis det er med lastbil, så kan de se, hvad det er for en type lastbil og hvor den har kørt henne.
- De har også mulighed for at se, hvilke ruter, der står for de største CO2-udslip. Hvis en af ruterne for eksempel står for 25 procent af CO2-udledningen, vil det være nærliggende at gå ind og se på, om der findes alternativer, forklarer Kenneth Riis.
- Det kan være, at man kan effektivisere nogle processer. Man kan måske komme biobrændstof på lastbilerne? Man kan måske køre med el-lastbil på noget af ruten. Der er mange muligheder, og som transportør må vi stå klar med hjælp og råd.
DSV skal ikke alene hjælpe kunderne med at reducere deres CO2-emissioner. De skal også hjælpe underleverandører til at komme i gang med den grønne omstilling.
Underleverandører
Den grønne omstilling er ikke så lige til for DSV. Ikke alene skal de hjælpe kunderne med at reducere deres CO2-emissioner; men de skal også hjælpe underleverandører til at komme i gang med den grønne omstilling.
- Vi vil rigtig gerne være med til at modne disse teknologier, gøre dem skalérbare og få dem ned i pris, forklarer bæredygtighedsdirektøren.
- Vi engageret i en række projekter som for eksempel det såkaldte eFuels for Danmark i samarbejde med Københavns Lufthavn og en række andre aktører.
- Vi kører også selv med elektriske lastbiler og e-trailere, for at afprøve teknologierne. Vi ønsker at blive klogere på dem, så vi kan hjælpe med at gøre dem tilgængelige.
- Som speditør er det vores opgave at matche vores underleverandører med de kunder, der har ambitionerne og budgetterne til at købe de grønne løsninger. Når vi kan lave sådan et ”match,” bidrager vi til den grønne omstilling.
Svært for vognmændene
I DSV er man helt med på, at for vognmændene kan det lige nu være svært at bede om lån til at købe en elektrisk lastbil, der er 1,7 million kroner dyrere over en 6-årig periode. Branchen efterlyser også en ladeinfrastruktur, som slet ikke er på plads endnu. Det skal der ifølge Kenneth Riis være meget mere fokus på fra politisk side.
- Vi kan se at der i landene omkring os er subsidier til indkøb af el-lastbiler og opbygning af ladeinfrastruktur.
Tyskland og Sverige og til dels også Norge har nogle helt andre incitamenter omkring den grønne omstilling i vores branche.
- De grønne løsninger har en højere pris end de fossile løsninger, så virksomhederne har brug for en hjælpende hånd i form af subsidier og afgiftsnedsættelse på de forskellige ting, så de får råd til at betale de ekstra omkostninger, der er på nuværende tidspunkt.
BLÅ BOG: Kenneth Riis
- Siden 2021: Director, Sustainability Denmark, DSV Global Transport and Logistics
- 2018-2021: Global Sustainability Lead, MHI Vestas Offshore Wind
- 2013-2017: CEO/Partner/ Senior Advisor, Green Network
- 2011-2013: Sustainability Advisor, KPMG Denmark.
- 2007-2011: CSR Specialist, Vestas.
- 2005 – 2006: Project Manager, Swienty A/S, Kampala. DANIDA-project.
- 2005 – 2006: Project Manager, Én Gry og Sif, Kathmandu. My first sustainability project.
- 2004 – 2005: Research Assistant, Copenhagen Business School.
- 2002 – 2004: Student worker, Randstad.
Uddannelse:
- 2004 – 2007: Copenhagen Business, Master, Business and Development Studies.
- 2001 – 2004: Aarhus University. Bachelor of Business Administration.
Forstå kompleksiteten
- Jeg vil først og fremmest råde vognmændene til at se på, om de har kompetencerne "in-house" i deres organisation. Hvis de ikke har nogle kompetencer, må de ansætte dem internt eller rekruttere nogle konsulenter. Man bliver nødt til at forstå, at der er stor faglighed i det grønne. Det kræver ekspertise at forstå det her.
- Og så vil jeg nok begynde at tænke på, hvordan man kan spille hinanden gode i dette her. Hvor er der nogle grønne løsninger, som man kan begynde med, og som vil kunne gøre kunderne og forbrugerne grønne.
- Lige nu er den grønne omstilling for de få, men det skal vi have ændret på – og vi har faktisk ikke så meget tid, hvis vi skal nå de mål, som EU og vores hjemlige regering har sat op.
- Der, hvor kompleksiteten virkelig vil vise sig, er, at vi har brug for rigtig meget vedvarende energi, så vi kan producere den nødvendige mængde af strøm, e-methanol, power-to-X og alle de andre forskellige teknologier, som vi sætter vores lid til i den, samtidig med at forsyningsnettet skal være klar til den grønne omstilling. Derfor vi afhængige af andre brancher for at få styr på vores grønne omstilling. Et eksempel er at vi på vores lokation i Aarhus kun har mulighed for at lade én el-lastbil, så vi kan desværre ikke køre flere fra den lokation, slutter Kenneth Riis.