IRU: Respekter regler, respekter chauffører
De strejkende usbekiske og georgiske lastvognschauffører på rastepladsen Gräfenhausen syd for Darmstadt i Tyskland har modtaget en sympatitilkendegivelse fra den internationale vognmandsorganisation IRU.
Chaufførerne har siden slutningen af marts nægtet at køre videre, da de ikke har modtaget løn i 40 dage eller mere. I nogen tilfælde, har de angiveligt ikke fået løn siden før jul.
Den polske speditør, som chaufførerne kører for - Lukasz Mazur, der blandt andet ejer selskaberne Lukmaz og Megatrans – sendte sortklædte uniformerede vagter til Tyskland for at tvinge chaufførene ud af lastbilerne. Vagterne – der bar skudsikre veste – ankom i to sorte pansrede køretøjer. Vagterne blev dog stoppet og anholdt sammen med speditøren.
Sagen har vakt fordømmelse i Tyskland
IRU skriver i en pressemeddelelse:
- IRU giver udtryk for støtte til, at tredjelandes lastbilchauffører skrider til handling i Tyskland, og opfordrer til anvendelse af retsstaten og samarbejde mellem relevante interessenter for at forhindre lignende overgreb i fremtiden, hvilket IRU på det kraftigste fordømmer.
Snesevis af lastbilchauffører har strejket i flere uger på parkeringspladsen Gräfenhausen-West syd for Frankfurt i Tyskland. Mange af chaufførerne er ikke-EU-statsborgere, men kommer fra Kaukasus og Centralasien.
IRU-direktøren for EU Advocacy Raluca Marian udtaler:
- Dette er en forfærdelig situation. Disse chauffører skal behandles med respekt og kompenseres for deres arbejde, som skitseret kontraktligt og inden for loven. Alle vejtransportoperatører skal overholde retsstatsprincippet. Enhver overtrædelse eller ulovlig aktivitet skal sanktioneres af de relevante håndhævende myndigheder.
Formand for BGL (Tyskland) Prof. Dr. Dirk Engelhardt udtaler i meddelelsen:
- Hændelser som dem, man ser nu i Gräfenhausen, viser tydeligt, at på trods af forbedringsbestræbelser såsom EU's mobilitetspakke 1, er uretfærdig og markedsforvridende praksis nogle gange stadig en realitet inden for vejgodstransport. Denne praksis bringer ikke bare chaufførernes og deres men ødelægger også markedet for det store flertal af lovlydige virksomheder inden for vejgodstransporten, der tilbyder fair vilkår til deres chauffører. BGL vil fortsætte sammen med de tyske fagforeninger og IRU med at kæmpe for bedre håndhævelse af eksisterende lovgivning i Tyskland såvel som i hele Europa, udtaler Engelhardt.
Formanden for den polske vognmandsorganisation ZMPD Jan Buczek udtaler:
- Enhver handling, der viser tegn på unfair konkurrence, herunder uregelmæssigheder med hensyn til betaling af behørigt vederlag til medarbejderen, bør omhyggeligt vurderes og behandles. Den nyligt offentliggjorte hændelse bør absolut afklares af de relevante håndhævende myndigheder, da denne situation skader vejtransportindustriens gode image i EU.