Britisk supermarkedsgigant outsourcer logistik
Den store britiske supermarkedskæde Sainsbury’s har annonceret en stor omlægning og konsolidering af selskabets logistikoperation. Omlægningen vil betyde, at omkring 3.000 ansatte i Sainsburys vil blive overført til tre eksterne logistikudbydere. Det er DHL, Wincanton og GXO Logistcs, der fremover bliver arbejdsgiver for de 3.000.
Det skriver det britiske analysebureau Transport Intelligence, med Sainsbury’s som kilde.
Projektet betyder også, at Sainsbury’s vil investere 220 millioner pund over de næste tre år, der skal gøre det muligt at effektivisere supermarkedsgigantens logistik og forsyningskæde markant.
Planen betyder desuden, at yderligere 4.000 ansatte hos de tre logistikudbydere vil blive omrokeret til en af de andre logistikudbydere.
Tre produktkategorier
Målet er at samle Sainsbury’s logistikindkøb på bare tre kontrakter, der dækker hele UK. Hver kontrakt vil være målrettet til en bestemt produktkategori. Det er et opgør med Sainsbury’s hidtidige logistik- og forsyningskæde setup, hvor man har anvendt separate kontrakter for hver lokation.
Det er planen, at transportnetværket fordelt på de tre kategorier fødevarer, almindelige handelsvarer og beklædning skal være fuldt implementeret ved udgangen af 2024.
Den store og gennemgribende omlægning forventes at føre til et mere effektivt logistik- og SCM-setup, hvor Sainsbury bedre kan udnytte den ekspertise, som der findes hos DHL, Wincanton og GXO Logitics. Det forventes også at forbedre supermarkedskædens kundeservice.
Virksomheden har også fremhævet sin plan om at investere yderligere i at modernisere sine logistikaktiviteter med fokus på sin food-first-strategi. Under den nye ordning vil GXO administrere adskillige lagre for friske og frosne fødevarer, mens Wincanton vil håndtere transporten på tværs af det meste af netværket. DHL vil føre tilsyn med det generelle merchandise-netværk, herunder Argos, Habitat og Tu Clothing, samt administrere varehuse og transport for større generelle varer, der kræver hjemlevering.
Sainsbury vil også konsolidere flere lagere og investere i øget automatisering, på de lokationer som bevares.
- Vi tror på, at vores logistik- og ”fulfillment services vil være en af vores vigtigste konkurrencefordele i fremtiden, udtaler Sainsbury’s adm. direktør Simon Robarts