Bring misbruges til svindelforsøg
Bring leverer hver dag et stort antal pakker til danskerne. Men kriminelle har i nogen tid misbrugt Brings navn i mails, hvor de forsøger at lokke modtageren til at klikke på et link ved at hævde pakken ikke kan leveres. Klikker modtageren på det falske link til Bring, så vil den pågældende ofte blive opfordret til at logge på med MitID eller NemID. Men det er en rigtig dårlig idé.
Mange kunder har angiveligt kontaktet Bring og opfanget, at der kan være tale om svindel. På grund af svindelforsøgene ønsker Bring nu at videregive tips til, hvad der kendetegner en svindelbesked.
Det skriver Bring i en pressemeddelelse.
Svindelforsøgene består i, at der udsendes mails, der hævder at være fra Bring. Modtageren får information om at pakken ikke kunne leveres og bliver bedt om, at bestille et nyt leveringsforsøg.
- Vi ser, at mange er opmærksomme og gør det rigtige ved at kontakte os, når de får en sms eller e-mail der virker mistænkelig. Vi vil stadig opfordre alle til at være opmærksomme, måderne hvorpå der kontaktes ændre sig hurtigt og mange beskeder ser ægte ud med for eksempel korrekte navne på pakkeshops, siger Matilda Adelborg, pressechef i Bring.
Brings gode råd: Verificer afsenderen
Hvis du har en pakke på vej og usikker på om den mail eller sms du har modtaget er ægte, kan du manuelt via din browser, navigere til leverandørens hjemmeside og tracking (i dette tilfælde Bring.dk). Derfra kan du søge efter den pågældende pakke i trackingen for at verificere at informationen stemmer.
Vær altid opmærksom på følgende i forsøget på at undgå phishing-fælden:
• Udlever aldrig personlige oplysninger gennem mail, SMS eller opkald.
• Åbn ikke henvendelser fra ukendte afsendere. Er man i tvivl, så kan afsenderen evt. kontaktes via deres officielle kanaler.
• Påpeger henvendelsen, at det haster? Skal man handle med det samme, eller står der, at noget kan gå galt, hvis man undlader at reagere?
• Forventede du denne anmodning, eller kommer den "ud af det blå"?
• Tjek afsenderens adresse og links: Hvis de er ukendte eller anderledes, kan det være en mistænkelig anmodning. Vær opmærksom på: Adresser og lignende er lette at forfalske, så bare fordi afsenderadressen er korrekt, er det ikke et tegn på, at anmodningen er ægte.
• Hvis du bliver bedt om at verificere dig selv med MitID eller NemID, skal du ignorere det. Brug af MitID er et almindeligt svindelforsøg, og verifikation bør altid startes af dig selv. Hvis du modtager en ukendt anmodning, bør du aldrig identificere dig selv.
Slet beskeden
Hvis du har mistanke om, at du har modtaget en fupbesked, skal du ikke klikke på nogen links, men i stedet slette beskeden.
Det skal for en ordens skyld nævnes, at Bring ikke er den eneste pakkeservice, hvis navn optræder i svindelmail.