LA/LB-overenskomst har lange udsigter
En 24 timer lang punktstrejke stoppede i sidste uge aktiviteterne på containerterminalerne i Los Angeles og Long Beach. Arbejdet blev genoptaget fredag. Men iagttagere tvivler på, at aktionen bringer havnearbejdernes fagforening, International Longshore and Warehouse Union (ILWU, og arbejdsgiverne i Pacific Maritime Organisation (PMA) tættere på en aftale.
Dermed vil den snart over et år lange overenskomstforhandling fortsætte med at dræne containerterminalerne for kunder. En lang række af ”vilde” aktioner – der officielt ikke har noget med fagforeningen at gøre – har nemlig fået mange importører til at finde alternative havne.
Det skriver The Loadstar.
Den slet dulgte faglige aktion bestod i, at der simpelthen ikke var tilstrækkeligt mange havnearbejdere, der mødte ind på arbejde. Dermed var det ikke muligt at last og losse containere. Aktionen lukkede fire ud af seks terminaler på havnen i Long Beach, mens alle syv containerterminaler i Los Angeles lå stille.
ILWU afviste efterfølgende ethvert ansvar for ”arbejdsnedlæggelsen”.
Overenskomsten udløb i juli 2022. Arbejdsgiverne i PMO skriver i en reaktion:
- Disse handlinger underminerer tilliden til havnene op USA’s vestkyst og truer med at fremskynde sivningen af containerlast til havnene på USA’s Østkyst og i den mexicanske golf.
Repræsentanter for USA’s detailhandel – US National Retail Federation – har gentaget deres opfordring til, at den føderale regering i Washington griber ind og gennemtvinger en ny aftale.