Godstransport kostede 34 menneskeliv på fem år
I vinters gik det rigtig galt hos en jysk transportvirksomhed. En medarbejder kom i klemme mellem en hydraulisk dør og dørkarmen på en terminaltruck. Ulykken kostede manden livet, og dermed blev han en del af en trist statistik for transportarbejdere.
De seneste fem år er der nemlig sket ikke mindre end 34 arbejdsulykker med dødelig udgang i forbindelse med arbejde med godstransport. I alle brancher tilsammen er der sket 185 dødsulykker i samme periode, og mere end hver 6. dødsulykke sker altså i transportbranchen.
Både tallene og oplysningerne om den tragiske dødsulykke er hentet fra Arbejdstilsynets ulykkesopgørelse. Her fremgår der desuden, at over 2300 transportarbejdere kom alvorligt til skade i samme periode.
Spøger man Benny Nymark Andersen, som er arbejdsmiljøkonsulent hos 3F - Transport, er han ikke i tvivl om, at fagforeningens medlemmer arbejder i en farlig branche.
- Ligegyldig hvordan vi vender og drejer det, så er det et arbejde, som indebærer store og tunge maskiner som bevæger sig. Der vil jo altid kunne opstå nogle situationer, hvor der er en risiko, siger han.
- Det er ofte de samme ting, som går galt. Fald fra lad eller bagsmæk udgør en risici. Det samme gælder kraning, som også kan være farligt, hvis man ikke bruger det rigtige udstyr.
Tema: Arbejdsulykker
I de følgende dage sætter SCMNews fokus på arbejdsulykker i transport- og logistiksektoren.
Antallet af arbejdsulykker i branchen har været stigende gennem de seneste fem år, og det er et problem for arbejdsgiver såvel som for den enkelte medarbejder i branchen.
Sammenlignet med andre brancher er transportbranchen overrepræsenteret både i forhold til antallet af ulykker og antallet af dødsulykker. Det samme gælder brancher som landbruget og byggebranchen.
En af del af forklaringen er arbejdet med store og tunge maskiner, kombineret med hårdt fysisk arbejde.
Dødsulykker kan undgås
Men selvom de store maskiner og det fysiske arbejde i branchen altid vil udgøre en fare, er det ikke ensbetydende med, at antallet af dødsulykker ikke kunne være lavere.
Benny Nymark Andersen peger på, at eksempelvis off-shore og boreplatforme også er forbundet med betydelige risici. Her er antallet af alvorlige ulykker dog væsentligt lavere, hvilket ifølge arbejdsmiljøkonsulenten blandt andet skyldes, at sektoren arbejder med en meget stram sikkerhedskultur.
Et andet eksempel kunne være byggeriet af Øresundsbroen. Her arbejdede man også med særdeles stramme sikkerhedskrav, efter dyrtkøbte erfaringer fra Storebæltsbroen, som medføre seks dødsulykker og en del andre ulykker. Øresundsbroen medførte “kun” tre dødsulykke, mens antallet af andre ulykker ligeledes var væsentligt lavere.
- Det kan altså godt lade sig gøre, men det kræver at der er nogle som har fokus på det. Som udgangspunkt, skal det jo være arbejdsgiveren, men det hjælper ikke rigtigt, hvis arbejdsgiveren udelukkende har fokus på indtjening og drift, siger Benny Nymark Andersen.
En god forretning
Fra et arbejdsgiverperspektiv kan det måske lyde som om, det er nødvendigt at gå på kompromis med drømmene om vækst for at undgå ulykkerne.
Benny Nymark Andersen understreger dog, at et godt arbejdsmiljø faktisk også i sidste ende kan gavne bundlinjen. Ved at undgå ulykker, undgår man nemlig også sygedage og samtidig kan et godt arbejdsmiljø være med til at fastholde medarbejdere i virksomheden.
- Specielt i en branche, hvor man skriger efter arbejdskraft, kan arbejdsmiljø være et vigtigt parameter for at rekruttere medarbejdere. Man skal i hvert fald ikke være blind for, at det rygtes i branchen, hvis der sker mange ulykker på en arbejdsplads, siger han.
Læs mere om arbejdsulykker:
Flere ulykker: Godstransport er blevet farligere