23948sdkhjf

DFDS: Grønne ambitioner kommer indefra

DFDS Køletransport har iført sig førertrøjen i den elektriske omstilling af tung godstransport i Danmark. Virksomheden har netop landets første tunge el-trækker på ruten mellem Hobro og Slagelse – med et enkelt stop på den nyåbnede ladestation hos Uno-X i Nyborg.

Inden årets udgang vil DFDS’ danske vognmandsfirma råde over 15 store elektriske Volvo-lastbiler. Hertil kommer enkelte FE/FL-modeller som forvogne til kortere transporter.

- Vi har i DFDS en målsætning om, at vi på landevejssiden skal reducere vores CO2-udledning med 45% med udgangen af 2030. Det er vores egen målsætning, som kan speedes op, hvis der er mulighed for det, og der bliver ladeinfrastruktur tilgængelig til, at det kan gå hurtigere, fortæller Anders Mikael Christensen.

Han er direktør og tidligere medejer i firmaet, som indtil 2021 var kendt som Skive Køletransport – og nu en del af DFDS-koncernen, som samlet holder 250 biler på vejene i Danmark. 15 af disse vil altså inden årets udgang køre på el, og derfor er der stort behov for flere ladepunkter på danmarkskortet.

- Vi er vanvittigt afhængige af, at ladenetværket kan følge med og kan forsyne de her biler med strøm, efterhånden som vi ruller dem ud. Derfor er vi også i dialog med Uno-X, men også andre leverandører af ladeinfrastruktur. De er jo alle ramt af de samme problemstillinger, som Uno-X står med, nemlig at få strøm nok og få det etableret hurtigt nok i takt med, at branchen efterspørger det, siger Anders Mikael Christensen.

Ud over de bestilte el-lastbiler har DFDS i Danmark også indsat mere end 40 elektriske køletrailere, som er selvforsynende med strøm. Trailerne opsamler energi via en generator ved anden aksel under kørslen, som lader et batteri på traileren – som fodrer køleanlægget med strøm. Trailerbatteriet kan også lades med plug-in.

- Vi har et tæt samarbejde med mange af vores kunder om at sætte elektriske lastbiler ind i deres trafikker. Alle er meget motiverede for det, og det er hele branchen egentlig, som vi oplever det. Men vi er selvfølgelig begrænset af de tekniske udfordringer, der stadig er – især fordi lastbilerne fylder meget, når de holder og lader, konstaterer Anders Mikael Christensen.

Den nye Volvo FH Electric, som er indsat på ruten mellem Hobro og Slagelse – lige knap 300 km – har afløst en konventionel diesel-drevet trækker. Ud over rækkevidden er der også en totalvægt at tage hensyn til, når man indsætter el-lastbiler, som indtil videre kun fås som 2-akslede trækkere.

- Den erstatter en 3-akslet lastbil, som egentlig ikke behøvede en tredje aksel. Så det gør ikke nogen forskel i det her tilfælde, og den kører med samme læs. Der er selvfølgelig andre steder, hvor vi skal bruge 3 aksler, og så må vi indtil videre vente. Men de steder, hvor vi kan indsætte en 2-akslet, fx den her korridor mellem Hobro og Slagelse, der er det nærliggende. Denne korridor er nok den maksimale strækning, vi lige nu kan indsætte en elektrisk lastbil, for at der også skal være en effektivitet på bilen, siger Anders Mikael Christensen.

Og til sidst det uundgåelige spørgsmål – om den planlagte kilometerafgift for lastbiler fra 2025, som skal skubbe branchen hen mod de grønne løsninger. Hvad har det betydet for DFDS’ elektriske satning?

- Vores udrulning af det her er ikke på baggrund af en km-afgift eller tilskud eller noget. Det er vores egne ambitioner om at komme i mål med vores egen målsætning. Så det har ikke haft nogen som helst betydning, fastslår Anders Mikael Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.332