23948sdkhjf

Advarsel: nødvendigt at begrænse grønt fly brændstof

Madolie og andre restprodukter fra fødevareproduktionen bliver i stigende grad brugt til at lave bæredygtigt flybrædstof, også kaldet SAF. Men i en rækkke dokumenter advarer det britiske transportministerium om, at det er strengt nødvendigt at sætte et loft på flysektorens brug af det grønne flybrændstof.

Det skriver Fagbladet Ingeniøren.

Skepsissen overfor det grønne brændstof begundes, ifølge mediet, med en frygt for at luftfarten skal “monopoliserer” al den tilgængelige biomasse, således at vej og skibstransporten ikke vil have adgang til nok mængder af bæredygtig benzin.

Det bæredygtige flybrændstof benyttes blandt andet af SAS, og en lang række andre flyselskaber og luftfragtvirksomheder. Samtidig arbejder EU på nuværende tidspunkt på en lovgivning, som skal øge anvendelsen af brændstofferne.

Forstå EU-lovgivningen om bæredygtigt flybrændstof

I 2021 lancerede EU-kommissionen et udkast til den såkaldte ReFuelEU-lovgivning, som skal stille krav til brugen af bæredygtigt flybrændstof - også kaldet SAF. 

I det oprindelige udspil er der lagt op til, at brændstoffet i de europæiske lufthavne skal bestå af 2 % SAF i 2025. Kravet løftes langsomt så det i 2030 vil være på 5 %, i 2035 20 %, i 2040 32 % og i 2050 63 %.

På nuværende tidspunkt består SAF brændstoffer produceret af biomasse, ReFuelEU-lovgivningen vil indføre et krav om at en vis andel skal bestå af syntetisk SAF, skabt gennem Power-to-X. I takt med at teknologien udvikler sig, vil kravet om syntetisk SAF langsomt blive hævet. 

På nuværende tidspunkt er EU-parlamentet stadig i gang med at diskuterer loven, og de krav er altså ikke på plads. 

Europa Parlamentet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078