Skarp NLA-kritik mod ny ETS-ordning for vejgodstransporten
Europa-Parlamentet vedtog som ventet i sidste uge EU-Kommissionens forslag til en CO2-beskatning af vejgodstransporten. Den såkaldte ETS II-ordning (Emission Trading System II). Der er altså tale om et CO2-kvote-system, hvor man kan købe og sælge CO2-kvoter.
Betydelige prisstigninger
Handelen med CO2-kvoter vil blive varetaget af brændstofdistributørerne, og systemet vil blive lanceret allerede i 2027, eller senest i 2028, hvis energipriserne stiger voldsomt. Det forventes, at kvotesystemet vil føre til betydelige prisstigninger på fossile brændsler.
Nordic Logistics Association deler i Bruxelles kontor med søsterorganisationerne BGL (Tyskland) FNTR (Frankrig).
De advarer nu i en fælles udtalelse på det kraftigste mod risikoen for dobbelt eller endda tredobbelt beskatning af den kommercielle vejtransportsektor. De peger her på, at der i forvejen opkræves nationale afgifter på diesel.
- At lægge nye økonomiske byrder på vejgodstransporten vil ikke fremme den grønne omstilling, da vores mange små og mellemstore virksomheder ikke har nogle realistiske grønne alternativer i dag. Den alternative infrastruktur til batteri-el- og brintlastbiler er stadig fuldstændig fraværende i Europa. Desuden kommer batteridrevne lastbiler og brintdrevne lastbiler stadig inden for en overskuelig fremtid til en pris på 2 til 4 gange højere end for lastbiler med forbrændingsmotorer. Konklusionen er, at den kommercielle vejtransportsektor igen beskattes, uden at have reel mulighed for at omlægge branchen til grønnere transportformer. Det, vi har brug for nu, er opbygningen af alternativ infrastruktur, tilgængelighed og økonomiske incitamenter til at foretage det grønne skift, skriver de tre organisationer i et åbent brev.
Øremærkning tak
- Vi anbefaler derfor kraftigt, at indtægterne fra ETS II øremærkes til udrulning af infrastruktur til alternative brændstoffer, såsom brint, elektricitet og Power-to-X. Sidstnævnte kan transportsektoren her og nu bruge til at reducere emissionerne, mens vi venter på, at teknologien modnes til batterielektriske lastbiler. Brevskriverne slutter med at fastslå, at vejgodstransportsektoren e fuldt ud forpligtet til at gøre vores del for at hjælpe med at reducere CO2-udledningen, men at den skal ske på en pragmatisk og realistisk måde.