Efter et års arbejde: Mindre motorvej for pengene
Nogle kilometers mindre motorvej og færre støjskærme.
Det er elementer i et opdateret projektforslag for 3. etape af Kalundborgmotorvejen, strækningen mellem Regstrup og Kalundborg, som Vejdirektoratet nu har sendt i høring frem til midt juni.
Vejdirektoratet sker kontrakt med Cowi som totalrådgiver på det vestsjællandske motorvejsprojekt i marts 2022. Det sidste år er der arbejdet med at opdatere den eksisterende VVM-undersøgelse fra 2012 for den forestående 3. etape af Kalundborgmotorvejen. Dette har nu resulteret i udarbejdelsen af en ny miljøkonsekvensvurdering (MKV) og et opdateret projektforslag.
Hidtil har det heddet sig, at der med 28 nye km motorvej ville komme motorvej hele vejen fra Kalundborg til hovedstadsområdet.
Syv kilometer mindre motorvej
Nu er projektforslaget så tilpasset den bevilling, der er afsat til projektet på knap 2,1 mia. kr. i den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035.
Det betyder blandt andet, at Vejdirektoratet foreslår, at den eksisterende 7 km lange strækning mellem Jyderup øst og Bjergsted ikke bliver ombygget til motorvej.
I dag er der fire spor og en hastighedsbegrænsning på 90 km/t. Vejdirektoratet foreslår i den forbindelse heller ikke opsætning af støjskærme i Jyderup. Heller ikke i Tornved er der støjskærme, viser det opdateret projektforslag.
Fra Vejdirektoratets lyder vurderingen, at der kan sikres en fornuftig trafikafvikling uagtet, at den øvrige strækning bliver ombygget til motorvej.
De øvrige elementer, som ikke har fundet plads i det nye projektforslag er rasteanlæg mellem Mørkøv og Jyderup samt, at nødspor anlægges i grus på udbygningsstrækningerne mellem Knabstrup og Jyderup Øst samt mellem Bjergsted og Svebølle.
Høringsperioden strækker sig over otte uger fra den 21. april til den 16. juni 2023.
Vejdirektoratets forventer, at der bliver fremsat en anlægslov til efteråret, og herefter skal projektet detaljeres yderligere frem mod de forventede ekspropriationer i 2024 og start af anlægsarbejderne i 2025.