EU-lov om flybrændstof er klar til afstemning
I nat tog det gigantiske EU-maskineri endnu et afgørende skridt imod at lande en aftale for grønne flybrændstoffer. Europa-Parlamentets forhandlere er nemlig nået til enighed med Rådet for Den Europæiske Union, om aftalens udformning, som nu vil blive sat til afstemning i parlamentet.
Det oplyser EU i en meddelelse.
Aftalen indeholder et iblandingskrav af bæredygtigt flybrændstof - også kaldet SAF. Bliver loven stemt igennem, skal der således allerede i 2025 blandes 2 pct. SAF i flybrændstoffet. Med årene bliver andelen hævet, så det i 2050 ender på 70 pct.
På nuværende tidspunkt består SAF brændstoffer primært af biomasse. Det kan imidlertid få voldsomme konsekvenser for fødevarepriserne, hvis meget store landbrugsområder skal beslaglægges for at producerer flybrændstof. Derfor er der i lovforslaget fra EU også indskrevet et krav om at en vis andel af det grønne brændstof bestå af syntetisk SAF, skabt gennem Power-to-X. I takt med at teknologien udvikler sig, vil kravet om syntetisk SAF langsomt blive hævet.
Lovforslaget blev oprindeligt udformet af EU-Kommissionen, hvorefter detaljerne altså er blevet forhandlet af repræsentanter fra både Europa-Parlamentets og Rådet for Den Europæiske Union. Og hos kommisionen er man godt tilfreds med resultatet.
- Denne politiske aftale er et vendepunkt for europæisk luftfart. Skift til bæredygtige flybrændstoffer vil forbedre vores energisikkerhed, samtidig med at afhængigheden af import af fossile brændstoffer reduceres. Det er med til at gøre Europa til en frontløber inden for produktion af innovative rene brændstoffer på globalt plan. Vi vurderer, at SAF-markedet vil skabe mere end 200.000 ekstra arbejdspladser i EU, primært inden for vedvarende energi, udtaler EU´s transportkommisær, Adina Vălean.
Fakta: Refuel Aviation
Fra den 1. januar 2025 en minimumsandel af bæredygtige flybrændstoffer på 2 %
Fra den 1. januar 2030 en minimumsandel af bæredygtige flybrændstoffer på 5 %, heraf en minimumsandel af syntetiske flybrændstoffer på 0,7 %
Fra den 1. januar 2035 en minimumsandel af bæredygtige flybrændstoffer på 20 %, heraf en minimumsandel af syntetiske flybrændstoffer på 5 %
Fra den 1. januar 2040 en minimumsandel af bæredygtige flybrændstoffer på 32 %, heraf en minimumsandel af syntetiske flybrændstoffer på 8 %
Fra den 1. januar 2045 en minimum mængdemæssig andel af bæredygtige flybrændstoffer på 38 %, heraf en minimumsandel af syntetiske flybrændstoffer på 11 %
Europa Parlamentet