23948sdkhjf

Analyse: Fragtruter til Bornholm er presset

For at løse kapacitetsproblemet anbefaler Trafikstyrelsen blandt andet at indsætte endnu en ugentlig afgang til Bornholm

I fremtiden vil der komme så meget pres på forsyningskæderne til Bornholm, at der kan opstå deciderede flaskehalse i godstrafikken.

Det viser et udkast af den såkaldte Bornholmeranalyse, som SCMNews har fået udleveret. I analysen har Trafikstyrelsen undersøgt transporten til og fra Bornholm.

Mens der ikke er nævneværdig flyfragt til Bornholm, transporteres der fragt med de passagerfærger, som sejler fra både Køge og Ystad i Sverige. Den vigtigste fragtrute til øen er dog den mellem Køge og Rønne. Her sejler også en godsfærge, primært fragter sten, grus og andre råstoffer frem og tilbage. Om netop denne rute skriver Trafikstyrelsen:

-Der er høj kapacitetsudnyttelse på ruten Rønne-Køge hele året og at efterspørgslen frem til 2030 vil overstige udbuddet af godskapacitet på flere afgange. I 2030 forventes 40 pct. af afgangene have knap kapacitet stigende til 60 pct. af afgangene i 2040.

Energiø øger godsmængden

De pressede forsyningskæder risikerer ikke bare at ramme øens erhvervsliv hårdt. Det kan også give besværligheder i forhold til den grønne omstilling.

De næste mange år skal Bornholm nemlig omdannes til en energi-ø, og det vil øge fragtmængden til øen markant.

- I forbindelse med etablering af en højspændingsstation og eventuel PtX-anlæg på Bornholm, må det antages at der vil komme en stor mængde gods, i form af byggematerialer til anlæggelse af de to anlæg, skriver Trafikstyrelsen

Hvis der ikke skal opstå forsinkelser på leverancerne til anlægsprojektet, er det altså nødvendigt at finde en løsning på kapacitetsproblemerne.

Ekstraarbejde til Povl Anker

For at lette presset fra fragtruterne til øen foreslår Trafikstyrelsen, at man forsøger at flytte noget af persontransporten fra Køge til Ystad, således at færgen mellem Køge og Rønne har mere plads til gods.

Samtidig foreslår styrelsen at øge kapaciteten ved at lade reservefærgen Povl Anker sejle minimum en ekstra afgang om ugen.

- Trafikstyrelsen vurderer, at hvis godskapaciteten skal øges, gøres dette bedst på ruten Rønne-Køge, der allerede i dag fungerer som den primære godsrute til Bornholm, skriver Trafikstyrelsen og tilføjer at de opfordre til at se nærmere på om færgekapaciteten skal øges yderligere i næste kontraktperiode.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096