23948sdkhjf

DSV fastholder forventninger trods drop i volumen

Analytiker: DSV har grund til tro på øgede volumener i de kommende kvartaler

Med et drop i omsætningen i omegnen af 30 procent, var DSV’s første kvartal 2022 mest af alt noget, der lignede en gyser. Men faktisk formåede DSV at overraske positivt i et kvartal, der har været præget af voldsomme volumendrop efter det globale fragtmarked, var rødglødende i 2021 og 2022.

Målt i milliarder kroner faldt omsætningen fra 61 i første kvartal 2022 til lige under 41 milliarder kroner. EBIT faldt fra 6,1 mia. kroner til 4,5 mia. kroner. Men analytikerne havde forventet et EBIT-fald på 35 procent. Det var kun på 28 procent.

Der lå også 370 millioner mere på bundlinjen end analytikerne har forventet

Fastholder forventninger

- Vi forventer, at globale handelsvolumener gradvist vil forbedre sig i de kommende kvartaler, og vi står ved vores helårs EBIT-guidance for hele 2023, udtalte DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen i forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsregnskabet.

Grund til optimisme

SCMNews har spurgt senioranalytiker Mikkel Emil Jensen, Sydbank, om der er grund til at tro på volumenerne, vil begynde og stige i den kommende tid.

- Ja det er der. Først og fremmest fordi importørerne er i gang med at nedbringe, deres lagerbeholdninger. Lagrene har jo været bugnede og derfor er der fokus på at nedbringe lagerbeholdningerne. Men på et eller andet tidspunkt rammer importørerne et punkt, hvor de syntes deres lagerbeholdning er blevet for lille. Når det sker, så begynder de også at bestille nye varer. Her er der god grund til, at det vil ske i de kommende kvartaler, siger Mikkel Emil Jensen til SCMNews.

- Det er straks sværere at forudsige, hvornår det sker. Det afhænger jo også af, hvordan økonomien udvikler sig. Det kan ske i løbet af de næste par måneder, men det kan også være vi skal hen over sommeren, siger Sydbanks DSV-analytiker til SCMNews.

- Men det handler også om, at vi alle sammen skal begynde at bruge flere penge. Når det sker, vil udviklingen i volumenerne også gå opad igen.

Solutions

DSV A/S driver mere end 500 logistikfaciliteter på verdensplan. Men den generelle tendens med store lagerbeholdninger, har ikke kunnet forhindre Solutions-divisionen omsætning og driftsresultat i at gå tilbage i første kvartal 2023.

Mikkel Emil Jensen siger til spørgsmålet om, hvorfor de høje lagerbeholdninger ikke kan ses på Solutions-divisionens driftsresultat – EBIT – der er faldet med 241 til 548 millioner kroner.

- Solutions er jo tæt forbunden med DSV’s Air and Sea-division, og er derfor afhængig af aktiviteterne her. En ting er de indtægter som Solutions henter ved at have kundernes varer på lager. Men trafikken ind og ud af lageret er i høj grad afhængig af den fragt fra Sea og Air, der går gennem lagene. Når volumenerne går ned, så trækker det også omsætningen ned i Solutions, siger Mikkel Emil Jensen.

Mikkel Emil Jensen understreger, at de helt ekstreme forhold i forsyningskæderne i 2022, gør det vanskeligt at sammenligne.

- DSV er blandt de allerbedste på lager og logistik. Kvaliteten er meget høj, og det er også forklaringen på, at de ikke er blevet ramt hårdere end de faktisk er.

Bedre kapacitetsudnyttelse

DSV’s A/S Air & Sea- divisions omsætning faldt fra nær ved 46 milliarder kroner i første kvartal 2022 til 19,6 mia. kroner i første kvartal i år.

EBIT faldt med 1,6 milliarder kroner. Dermed er DSV’s største forretning også den der er hårdest ramt.

En forklaring på, at DSV har overrasket positivt, er at de har formået at forbedre deres kapacitetsudnyttelse. Der er simpelthen flere forsendelser i med i hver container – både på sø og i luften. Senioranalytiker Mikkel Emil Jensen

- En forklaring på, at DSV har overrasket positivt, er at de har formået at forbedre deres kapacitetsudnyttelse. Der er simpelthen flere forsendelser i med i hver container – både på sø og i luften. Dertil kommer, at selskabet har kunnet opretholde en høj grad af prisdisciplin, selv om markedet er presset. Endelig har de også haft held med, at fragter med en forholdsvis høj lønsomhed. Det betyder, at DSV har opnået en højere indtjening per forsendelse, selv om volumenerne er gået tilbage, siger senioranalytiker Mikkel Emil Jensen.

Når det gælder DSV’s road-division så holdt den ikke bare skindet på næsen, Den formåede faktisk at øge EBIT med 0,4 procent.

Stærke kunderelationer

SCMNews spørger, hvorfor DSV er i stand til at opretholde en højere prisdisciplin en konkurrenterne og samtidig også plukke de mest lønsomme fragter.

- DSV’s relationer til kunderne er en stor del af forklaringen. DSV har nok tjent væsentligt flere penge under under corona-pandemien og de mange problemer, der ramte forsyningskæderne. Men DSV var også dygtige til at finde alternative løsninger – blandt andet takket være deres store netværk - når kunderne kom i klemme. Det har været med til at opbygge en relation til kunderne, som rækker langt ind i fremtiden, siger senioranalytiker Mikkel Emil Jensen.

2023-outlook

DSV fastholder som nævnt sine forventninger til 2023, som annonceret i årsrapporten for 2022: Det vil sige, at DSV forventer, et driftsresultat (EBIT) før særlige poster i intervallet DKK 16.000-18.000 mio.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078