Godstransporten trækker Øresundsindeks op
Det såkaldte Øresundsindeks, der forsøger at sætte tal på integrationen over Øresund, er nået op på 102 i 2023.
En flot stigning, da indeks var helt nede på 86 sidste år. Men reelt er indeks stadig lavere end det var før corona-pandemien sendte integrationen i Øresundsregionen i dybfryseren.
Udviklingen og integrationen i Øresundsregionen er ifølge Øresundsindex 2023 vendt tilbage til niveauet før pandemien. Fem indikatorer stiger, to falder og to er uændrede – sagt med andre ord er Øresundsindex steget fra 86 til 102 i løbet af det seneste år. Men samtidig er Øresundsindex kun marginalt højere end basisåret (år 2015=100).
- Vi er tilbage på sporet i Øresundsregionen. Sammenlignet med 2015 er der ganske vist stagnation, men tempoet er højere end længe. Hvis vi fortsætter med at udvikle os i samme tempo, er der potentiale for en virkelig stærk genstart af det svensk-danske samarbejde, udtaler Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron i en pressemeddelelse fra det svensk-danske broselskab..
– Hvis vi sammenligner med 2015, er det tydeligt, at vi endnu ikke har udnyttet regionens potentiale. Væksten er langt højere i hhv. Danmark og Sverige end den vækst vi ser i integrationen mellem i Øresundsregionen Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbron
Øresundsindex består af en samlet vægtning af ni indikatorer – indenfor trafik, arbejdsmarked, erhvervsliv og integration i hverdagen – og opnår en værdi på 102 for 2022, sammenlignet med indeks 100 i basisåret 2015 og indeks 86 sidste år.
Vejgodstrafikken trækker op
Her skiller lastbiltrafikken over sundet sig for alvor positivt ud i forhold til de øvrige indikatorer, som Øresundbron måler på. Godstransporten er steget fra indeks 122 i 2022 til 130 i 2023. En fremgang, som ingen af øvrige indikatorer kan matche
– Hvis vi sammenligner med 2015, er det tydeligt, at vi endnu ikke har udnyttet regionens potentiale. Væksten er langt højere i hhv. Danmark og Sverige end den vækst vi ser i integrationen mellem i Øresundsregionen. I de seneste syv år har erhvervslivet drevet væksten i integrationen mellem landene, idet virksomhedsejerskab på den anden side af sundet og fragt er de eneste to indikatorer, der er klart stigende, siger Linus Eriksson.