23948sdkhjf

Godstransporten trækker Øresundsindeks op

Integrationen på tværs af Øresund er blevet bedre det sidste års tid – men der er plads til forbedring

Det såkaldte Øresundsindeks, der forsøger at sætte tal på integrationen over Øresund, er nået op på 102 i 2023.

En flot stigning, da indeks var helt nede på 86 sidste år. Men reelt er indeks stadig lavere end det var før corona-pandemien sendte integrationen i Øresundsregionen i dybfryseren.

Udviklingen og integrationen i Øresundsregionen er ifølge Øresundsindex 2023 vendt tilbage til niveauet før pandemien. Fem indikatorer stiger, to falder og to er uændrede – sagt med andre ord er Øresundsindex steget fra 86 til 102 i løbet af det seneste år. Men samtidig er Øresundsindex kun marginalt højere end basisåret (år 2015=100).

- Vi er tilbage på sporet i Øresundsregionen. Sammenlignet med 2015 er der ganske vist stagnation, men tempoet er højere end længe. Hvis vi fortsætter med at udvikle os i samme tempo, er der potentiale for en virkelig stærk genstart af det svensk-danske samarbejde, udtaler Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron i en pressemeddelelse fra det svensk-danske broselskab..

– Hvis vi sammenligner med 2015, er det tydeligt, at vi endnu ikke har udnyttet regionens potentiale. Væksten er langt højere i hhv. Danmark og Sverige end den vækst vi ser i integrationen mellem i Øresundsregionen Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbron

Øresundsindex består af en samlet vægtning af ni indikatorer – indenfor trafik, arbejdsmarked, erhvervsliv og integration i hverdagen – og opnår en værdi på 102 for 2022, sammenlignet med indeks 100 i basisåret 2015 og indeks 86 sidste år.

Vejgodstrafikken trækker op

Her skiller lastbiltrafikken over sundet sig for alvor positivt ud i forhold til de øvrige indikatorer, som Øresundbron måler på. Godstransporten er steget fra indeks 122 i 2022 til 130 i 2023. En fremgang, som ingen af øvrige indikatorer kan matche

– Hvis vi sammenligner med 2015, er det tydeligt, at vi endnu ikke har udnyttet regionens potentiale. Væksten er langt højere i hhv. Danmark og Sverige end den vækst vi ser i integrationen mellem i Øresundsregionen. I de seneste syv år har erhvervslivet drevet væksten i integrationen mellem landene, idet virksomhedsejerskab på den anden side af sundet og fragt er de eneste to indikatorer, der er klart stigende, siger Linus Eriksson.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078