Berlin planlægger maut-reform
Mens der er udsigter til en ny stor protestaktion mod SMV-regeringens planer om en kilometerafgift på lastvogne herhjemme, så støber Forbundstrafikministeriet i Berlin nu kuglerne til en opdatering af den tyske kilometerafgift – populært kaldet maut’en.
Tyskland begyndt at opkræve mauten i 2006 – efter flere års forsinkelse på grund af tekniske udfordringer.
Forbundstrafikminsiteriet har offentliggjort et udkast til en opdatering af maut-lovgivningen. Forslaget skal drøftes i regeringen 10. Maj.
Det skriver det tyske transportmedie Verkehrsrundschau.
Høringsfasen er endnu ikke afsluttet, så der kan komme yderligere ændringer. Forslaget ligger op til, at køretøjer helt ned til 3,5 tons totalvægt bliver maut-pligtige.
Nul-emission
Udkastet til lovforslaget lægger også op til, at vogntog med lav eller slet ingen CO2-udledning skal slippe billigere.
Ifølge planen skal alle afgiftbelagte køretøjer pålægges en CO2-afgift, der afhænger af CO2-udledningen. Det skal gælde allerede fra december 2023.
1. januar 2026 vil køretøjerne blive opdelt i emissionsklasser, der vil blive beskattet ud fra deres CO2-udledning. Lovforslaget lægger ikke op til en afgiftsfritagelse for nulemissons-køretøjer. De vil blot blive beskattet mere lempeligt. El-drevne lastbiler er i dag fritaget for maut.
Myldretid
Udkastet til lovforslag foreslår også, at kilometerafgiften kan gøres afhængig af det tidspunkt, transporten foregår på. Især i myldretiden, men også i forbindelse med ferietrafik. Det skal dog kun gælde, hvis der reelt er trængsel på den pågældende strækning.