23948sdkhjf

Kongresmedlem vil forbyde rederi-alliancer

Lovforslag mod konkurrenceforvridende rederi-alliancer får opbakning fra begge fløje i USA’s kongres.

Det prominente demokratiske kongresmedlem John Garamendi fra Californien har fremsat et lovforslag, der skal forbyde konkurrencebegrænsende alliancer mellem udenlandske rederier, der sejler i linjetrafik til og fra USA.

Lovforslaget har opbakning i USA’s føderale maritime myndighed Federal Maritime Commission.

Det er især de bitre erfaringer, som importører i USA oplevede i kølvandet på corona-pandemien, hvor der var store problemer med at få de fyldte containere fra især Asien til USA frem. Det resulterede i store forsinkelser i forsyningskæderne og dermed også enorme omsætningstab for importørerne.

Selv om der var mange forskellige forhold, der var årsag til kaos i forsyningskæderne, så her containerrederierne i offentligheden fået en stor andel af skylden for misæren.

Ikke bare i USA, men også i Europa og mange andre lande verden rundt, har der været et stigende antal kritikere af containerrederierne og de voldsomme stigninger i containerragerne.

Selv USA’s præsident Joe Biden har kritiseret de udenlandske rederier ved en række lejligheder.

Kritikken har blandt andet været rettet mod de såkaldte rederi alliancer, hvor containerrederierne har haft lov til at samarbejde om operationelle forhold. Herunder koordinering af sejlplaner.

Kritiske speditører

Rederiernes alliancer har også vakt tiltagende kritik fra speditører og logistikudbydere, der mener rederierne har udnyttet deres position, da fragtraterne skød i vejret. Og nu igen, ved at bruge en del af de enorme milliardoverskud til at opkøbe logistik- og speditionsvirksomheder

Det er baggrunden for det lovforslag, som det demokratiske John Garamendi har fremsat. Lovforslaget skal forhindre, at rederierne udnytter alliancerne på bekostning af kunderne. op

- Skibsfarten var den sidste transportsektor, der blev dereguleret af Kongressen i 1984. På grund af det er industrien i dag domineret af ni udenlandsk flagede containerrederier, der åbenlyst samarbejder under tre rederi-alliancer, der håndterer omkring 80 procent af søfragten.. Efter at have reformeret vores nations love for søfart for første gang i næsten et kvart århundrede, skal Kongressen sikre, at Federal Maritime Commission kan gøre sit arbejde og håndhæve loven fuldt ud. Amerikanerne forventer retfærdige, konkurrencedygtige markeder med god regering, og det er præcis, hvad vores topartiske lov vil sikre, udtaler John Garamendi i forbindelse med præsentationen af lovforslaget.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062