Skibsredere i speditørsko
Containerrederierne hentede som bekendt enorme overskud hjem i 2021 og 2022. Mange af dem – herunder Maersk – har investeret en stor andel af overskuddet til offensive opkøb i speditions- og logistiksektoren.
Dermed har de også sat turbo på en udvikling, der allerede var i gang før Covid-10.
Containerrederiernes store opkøbstogt skal sikre dem en tættere og direkte kontakt til transportkøberne, hvor de kan tilbyde kunderne en samlet logistikpakke hele vejen gennem forsyningskæden – uden mellemmænd.
Udviklingen har ikke overraskende vakt bekymring hos mange speditører.
Men speditions- og logistikvirksomheden Lemans administrerende direktør Bo Lindberg Andersen mener ikke, at rederiernes indtog på speditions- og logistikmarkedet udgør nogen trussel mod Leman.
- Vi møder dem derude. Men det segment, som Maersk er interesseret i, er ikke nødvendigvis, det samme som Leman opererer i. Vi er en mellemstor speditør med mellemstore og store kunder. Maersk vil primært fokusere på store kunder. Leman tilbyder kunderne en anden type løsninger, hvor en høj grad af kundeservice er i centrum, siger Lemans topchef og forklarer:
- Der sider stadig nogen og tager telefonen hos Leman, hvis kunderne ringer. Bo Lindberg Andersen, adm. direktør i Leman
- Det er ikke alt i transport og logistik, som man kan digitalisere. Der sider stadig nogen og tager telefonen hos Leman, hvis kunderne ringer. Vi ringer selv til vores kunder og taler med dem, hvis der er behov for det. Det er den slags service, som vores kunder efterspørger – og den kan det være svært at finde hos store logistikudbydere, siger Bo Lindberg Andersen til SCMNews.
Fordele og ulemper i forsyningskæden
- Der er jo fordele og ulemper ved at kontrollere hele forsyningskæden. Sidste forår, hvor der var alvorlig mangel på kapacitet, var det en fordel fordi man kunne tjene mange penge. I dag ser det helt anderledes ud. Leman mister stort set aldrig kunder. Så vi kan noget, som kunderne efterspørger. Konkurrencen er jo benhård i transport- og logistik. Især i Danmark. Men selv om jeg naturligvis også er opmærksom på konkurrencen, så tænker vi i Leman mest på, hvordan vi kan sikre os, at vores kunder er glade, så de ikke har lyst til at skifte til andre, siger Bo Lindberg Andersen og tilføjer:
Det er også den tætte kontakt til kunderne, der er med til at drive vores vækst ude i verden. Når vi åbner et nyt kontor, så er det fordi vi har kunder, der efterspørger det. For Leman handler det om, at vi gerne levere en top service i de korridorer, der er vigtige for vores kunder, slutter Bo Lindberg Andersen.
Cirkulær økonomi i forsyningskæden
Genbrug fylder i stigende grad både den politiske og kommercielle dagsorden og fokus på udnyttelse af ressourcer har aldrig været større. Det vil også påvirke fremtidens forsyningskæder. Derfor forventer Lemans topchef, Bo Lindberg Andersen, cirkulær økonomi vil påvirke transport- og logistiksektoren i markant i de kommende år.
- Et eksempel er litium-batterier fra el-biler, hvor man kan forestille sig, at de skal retur til fabrikken i Kina, for at blive renoveret til genbrugt. Det vil formentlig være med til at fylde i hvert fald nogen af de mange tomme containere, der i dag bliver sejlet retur til Kina, siger Bo Lindberg Andersen.
Andre megatrends
- Jeg tror også at øget automatisering og digitalisering vil bidrage til at effektivisere håndteringen af godset. Dertil kommer hele spørgsmålet om den grønne omstilling af transport- og logistiksektoren, siger Bo Lindberg Andersen til SCMNews.
Han fremhæver også de demografiske ændringer som en megatrend, der vil påvirke forsyningskæderne i fremtiden.
- En ting er helt sikkert – transportsektoren vil se meget anderledes ud om 10-15 år. Tre måneder er lang tid i transport- og logistik.