Europæiske vejfragtrater dykker
Europæiske vejfragtrater fortsatte den faldende tendens i første kvartal 2023. Hvor tendensen allerede har været mærkbar på spotraterne, så er den nu også tydelig på kontraktraterne.
Det fremgår af den seneste kvartalsanalyse fra IRU, Upply og Transport Intelligende.
Det europæiske vejfragtrateindeks viser, at både spot- og kontraktpriserne falder i forhold til det foregående kvartal. Der er tale om et fald på henholdsvis 7,5 og 2,8 indekspoint.
Dermed er spotraterne nu faldet i to kvartaler i træk.
Det er første gang, at raterne er faldet i to kvartaler i træk siden 2. kvartal 2020.
Derudover er spotmarkedsindekset faldet under sit 2. kvartal 2022-niveau, et tidspunkt hvor omkostningerne stiger efter krigen i Ukraine først blev tydeligt.
På trods af dette ligger spotraterne stadigt 8,9 indekspoint over niveauet i første kvartal 2022.
Kontraktrateindekset er faldt med 2,8 indekspoint. Det er det første fald i seks kvartaler.
Men det er stadig op 10,7 indekspoint målt i forhold til niveauet for et år siden.
Med aftagende mængder og forbedret tilgængelighed af ledig kapacitet ser den nedadgående tendens i raterne ud til at fortsætte i 2023.
Lavere dieselprise og mindre chaufførmangel
Lavere dieselpriser og manglen på chauffører er blevet en anelse mindre, da det nu kun er 9 procent af chaufførstillingerne, der er ubesatte.
Thomas Larrieu, administrerende direktør hos Upply, kommenterer:
_ Selvom det er typisk, at vejfragtraterne falder i løbet af 1. kvartal efter højsæsonen for højtider, så rammer dette års fald hårdere end normalt. Markedet ser ud til at genkalibrere efter at have oplevet en voldsom tocifret stigning i 2022. Men hvor langt vil det gå? Det er tvivlsomt, om vi vil vende tilbage til præ-pandemiske forhold, især med kapacitetsmangel, der fortsat er en stor bekymring.